Categories
اخبار برترینها خبر و رپورتاژ آگهی برند های برتر ارائه دهنده انواع خدمات

چگونه کولر گازی خود را تمیز کنیم؟ [دماپویا]

کولرهای گازی اسپلیت که از دو قسمت تشکیل شده اند به مرور زمان و طی استفاده مداوم دچار آلودگی و گرد و غبار می شوند. در این راستا پاک کردن کویل های داخلی هر دو واحد داخلی و خارجی این کولرها امری حیاتی است. در این مبحث به مراحل تمیز کردن کولرهای گازی می پردازیم.

کولر گازی

به طور کلی کولرها با جذب هوای گرم داخل، طی عملیات تبخیر، توسط عملگرهای خود هوای خنک و مطبوعی را ایجاد می کند. کولر گازی از یک سیستم جهت دریافت هوای گرم (عملگر)، یک کمپرسور جهت فشرده سازی گاز و یک کندانسور بیرونی برای خنک کردن آن تشکیل شده است. کولر های گازی را می توان در دو گروه کولرهای اسپلیت (دو تکه) و کولرهای گازی یک تکه تقسیم بندی کرد .با توجه به سیستم نسبتا پیچیده و حساس این کولرها مراقبت و نگهداری از آن ها امری مهم است. البته ماهیت این کولرها همواره جذب و دفع هوا می باشد. این موضوع باعث ایجاد گرد و غبار و حتی جذب آلودگی های مختلف به داخل کولرها است. به همین دلیل تمیز کردن کولرهای گازی در فواصل زمانی مناسب، بسیار ضروری و حیاتی است.

 

تمیز کردن کولرهای گازی

امروزه تقریبا هر خانوار نیاز به نوعی کولر دارد. کولر گازی انتخابی محبوب است، زیرا کم صدا و از لحاظ خنکی و سلامتی کارآمد می باشد، اما تمیز کردن آن بسیار سخت است. سپردن این کار به یک تمیزکننده حرفه ای بسیار پر هزینه است، اما شما می توانید طبق روش های گفته شده در ادامه این مبحث، کولر گازی خود را در خانه و با خیالی آسوده تمیز کنید. قبل از شروع مراحل تمیز کردن کولر گازی ابتدا باید از قطع بودن برق ورودی به کولر اطمینان حاصل کنید. اکنون می توانید طبق مراحل زیر فرایند تمیز کردن کولر گازی خود را شروع کنید.

تمیز کردن واحد داخلی کولرهای گازی(پنل)

  1. کیسه ای به اندازه کولر گازی خود تهیه کنید. این کیسه برای جمع آوری گرد و غبار و پساب حاصل از تمیز کردن کولر گازی شما می باشد. معمولا کیسه هایی به این منظور در بازار موجود هستند اما در صورتی که به این کیسه ها دسترسی نداشتید از کیسه های پلاستیکی معمولی استفاده کنید.
  2. یک اسپری پاک کننده مناسب برای کویل ها تهیه کنید. از خرید فوم های پاک کننده کویل اجتناب کنید، چون معمولا باعث گسترش آلودگی و پخش شدن فوم ها در همه جای کولر گازی می شوند. در ضمن، اسپری های پاک کننده از جنس فوم ممکن است به درستی به کویل یا پره های فن، نفوذ نکنند. بنابراین به دنبال اسپری های محلول مایع باشید و سعی کنید که آن را از برندی مطمئن تهیه کنید.

مراقب باشید از پاک کننده های شیمیایی و خشن استفاده نکنید، چون ممکن است به سیستم های داخلی کولر گازی آسیب برسانند. کویل های خنک کننده کولرهای گازی جدید با یک لایه هیدرولیکی آبی رنگ پوشانده شده اند (که برای بهبود جریان هوا، چگالش سیال را بر روی کویل به راحتی حفظ می کنند).  این لایه آبی رنگ، حساس ترین نقطه در مقابل مواد شیمیایی و خشن است، پس در انتخاب پاک کننده مورد نظر خود دقت کنید.

 

  1. کیسه ای که در مرحله اول انتخاب کرده اید روی کولر گازی خود نصب کنید. برای این کار نیازی نیست که سیستم کولر گازی خود را از حالت نصب شده خود در آورید، فقط کافی است کیسه را مطابق با شکل زیر به دو طرف آن وصل کنید.

 

  1. محلول مورد نظر را روی کویل ها اسپری کنید. سعی کنید هنگام پخش این محلول به کویل ها زاویه اسپری را جوری تنظیم کنید که روی سطح پره های خنک کننده را به طور کامل پوشش دهد. اطمینان حاصل کنید که محلول تا آنجا که ممکن است داخل کویل اسپری شود. پیشنهاد ما این است، تا جایی که می شود دهانه اسپری را نزدیک به پره های کولر گازی قرار دهید. این کار باعث می شود هیچ نقطه ای از سطح کویل بدون محلول باقی نماند.

 تمیز کردن کولر گازی

  1. پره های دوار پنهان در روزنه درونی خروجی جریان هوا را نیز اسپری کنید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، شما به یک سرلوله طویل برای اتصال به اسپری خود نیاز خواهید داشت تا بتوانید بخش های داخلی را نیز اسپری کنید. این گونه می توان اطمینان حاصل کرد که تمام پره های کولر گازی خود را با محلول پاک کننده تمیز کرده اید.

 

  1. برای این که محلول اثر کند، 10 تا 20 دقیقه صبر کنید. سپس کویل و پره های دوار را با فشار آب بالا بشویید، تا تمام خاک و غبار از کولر خارج شده و داخل کیسه ای که در مراحل قبل نصب کرده بودید، خالی شود.

نکته: قسمتی از آب درون کویل ها از طریق لوله تخلیه خود کولر گازی خارج می شود.  کیسه را تا جایی که امکان دارد زیر آن قسمت نیز بگیرید.

 

 

  1. کولر گازی را روشن کنید و کیسه وصل شده به آن را بالاتر بگیرید تا همه آب باقی مانده به داخل کیسه خالی شود. حالا با دقت کیسه را جدا کرده و تمام پساب داخل آن را خالی کنید. در مرحله آخر بخش های قابل دسترسی را تا جایی که ممکن است، با دستمال خشک کنید و سپس اطراف و رویه کولر گازی خود را نیز تمیز کنید.

 

تمیز کردن واحد خارجی (کندانسور)

برای دسترسی و تمیز کردن واحد خارجی کولرهای گازی، باید درپوش بیرونی آن را جدا کنید، که احتمالا برای این کار به پیچ گوشتی یا ابزاری مشابه نیاز دارید.فراموش نکنید که برخی از برندها مانند کولر گازی ال جی نسبت به سرویس و تعمیرات حساس هستند و مراقب باشید اشتباهاً گارانتی دستگاه را باطل نکنید.

هنگامی که درپوش بیرونی را برداشتید، هر قسمت دیگری را که مانع دسترسی به کویل ها می باشد، جدا کرده و سپس کویل ها را پیدا کنید. تقریبا مشابه با مراحل گفته شده برای واحد داخلی عمل کنید. مقداری از یک ماده تمیزکننده مناسب را روی کویل ها اسپری کرده و بعد از 10 یا 15 دقیقه، با فشار آب بالا (از سمت داخلی) آلودگی ها و گرد و غبار موجود را با استفاده از برس یا گردگیر پاک کنید. باید این کار را بسیار با دقت انجام دهید تا کوچکترین صدمه یا خمیدگی در پره ها اتفاق نیفتد. می توانید آنها را به طور مستقیم با برس های مخصوص پره ها که در اکثر فروشگاه های لوازم جانبی کولرهای گازی نیز یافت می شوند، تمیز کنید. در مرحله پایانی نیز با استفاده از یک دستمال،آب باقی مانده درون کویل ها را خشک کرده و بعد از بستن درپوش، سطح بیرونی واحد خارجی کولر گازی خود را نیز تمیز کنید.

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle