Categories
مقالات رپورتاژ آگهی

چگونه حرفه‌ا‌ی کار کنیم ؟

برای موفقیت در هرکاری باید حرفه ای کار کنید و برای اینکه حرفه ای کار کنید باید ازبا علوم کار حرفه ای آشنا شویم و از تجربه افراد موفق کمک بگیریم.

هر زمینه‌ی حرفه ای برای موفقیت نیازمند مجموعه‌ی مجزایی از مهارت‌ها است. اما مهارت‌های خاصی وجود دارند که صرف‌نظر از نوع حرفه یا شغلی که دنبال می‌کنید، دانستن آن ها ضروری است.

در این نوشتار ۱۴ مهارت که هر حرفه ای باید بداند را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. متاسفانه تا زمانی‌که بفهمند آن‌ مهارت‌ها را ندارید، کسی به شما نمی‌گوید چه هستند – مثل زمانی‌که در نخستین سخنرانی‌تان سر کار دچار اشتباه می‌شوید، چون هنر سخنرانی عمومی را یاد نگرفته‌اید.

برای کمک به شما، ۱۴ مهارت که هر حرفه ای باید بداند را جمع‌آوری کرده‌ایم. هر آدمی اگر می‌خواهد حرفه‌ای باشد باید این “۱۴ مهارت که هر حرفه ای باید بداند ” را در خود بپروراند. برخی از آنها ساده‌تر از بقیه هستند اما تمام آنها کمک می‌کنند کاملا حرفه ای و متمایز شوید و در شغل‌تان پیشرفت کنید.

۱. شبکه‌سازی

در رویدادی صنعتی به آدم‌ها کارت ویزیت بدهید و بگویید چقدر دوست دارید برای صرف یک فنجان چای با آنها تماس بگیرید! اوه، زننده است.

متاسفانه شبکه‌سازی تقریبا در هر زمینه‌ای، در هر مرحله‌ای از شغل‌تان، برای موفقیت‌‌تان ضروری است. یک راه کم کردن ناخوشایندی آن این است که به خودتان به عنوان فردی فکر کنید که چیزی برای ارائه کردن دارد – در مقابل کسی که فقط می‌خواهد از تخصص و تجربه‌ی دیگران تغذیه کند.

به جای آن‌که از دیگران بپرسید آیا می‌توانند به شما کمک کنند، با این سوال شروع کنید که چطور می‌توانید کمکشان کنید؟

و اگر می‌ترسید با هر آشنایی در گفت‌وگویی درباره‌ی پیش‌بینی وضعیت آب‌و هوا گیر بیفتید، با نقل حکایات و نشان دادن علاقه به هم‌صحبت‌تان، بیاموزید در بحث‌های پیش‌ پا افتاده بهتر شوید.

۲. ارتباط از طریق ایمیل

این روزها همه‌ی ما با ایمیل بمباران می‌شویم یعنی اگر می‌خواهید کسی پیغام‌تان را باز کند باید با دقت در آن مهارت کسب کنید.

اگر به شخصی واقعا پرمشغله ایمیل می‌فرستید می‌بایست عنوان موضوع را کوتاه بنویسید و پیغام‌تان را زمانی بین عصر دوشنبه و صبح چهارشنبه بفرستید.

اگر به کارفرمایی احتمالی ایمیل می‌دهید مطمئن شوید پیغام‌تان را خطاب به فرد مناسب و با توجه به شغل خاصی که برایش درخواست داده‌اید بنویسید.

در بسیاری از موارد ایمیل‌تان نخستین تاثیری خواهد بود که فردی از شما می‌گیرد – پس آن را به ایمیلی گیرا مبدل کنید. این مهارت که هر حرفه ای باید بداند را فراموش نکنید.

۳. رزومه‌نویسی

بسیاری از ما از زمان دبیرستان رزومه‌هایی را نوشته و ارسال کرده‌ایم – اما این لزوما به این معنا نیست که همه‌چیز را درست انجام داده‌ایم. و زمانی‌که یک مدیر استخدامی فقط چند ثانیه را صرف بررسی هر رزومه‌ی دریافتی می‌کند، تک تک جزییات اهمیت می‌یابد.

آماندا اگوستین کارشناس مشاوره‌ی شغلی برای تاپ‌رزیومه، به بیزنس‌اینسایدر گفت آن‌چه مهم است گنجاندن چندین کلیدواژه از آگهی شغلی در رزومه‌تان است– بدون این‌که به نظر برسد آن را کپی و پِیست کرده‌اید.

در همین حال کارشناسان می‌گویند قطعا نباید اطلاعاتی درباره‌ی سرگرمی‌ها یا اوقات فراغت‌تان در آن بنویسید.

۴. مصاحبه کردن

تجربه‌های انگشت‌شماری وجود دارند که از وارد شدن به یک اتاق کنفرانس و علم به این‌که قرار است بر اساس هرچیزی، از لباس‌تان گرفته تا نحوه‌ی دست‌دادن‌تان قضاوت شوید، اضطراب‌آورتر باشند.

اما با دانش، آمادگی، و تمرین کافی، مصاحبه‌ی شغلی به‌تدریج آسان‌تر می‌شود. در حقیقت یک مشت ترفند روان‌شانسی وجود داد که می‌توانند به شما کمک کنند شخص آن ‌سوی میز را تحت تاثیر قرار دهید.

برای مثال، روان‌شناسان می‌گویند بهتر است با گفتن “عاشق کار کردن در [ هر زمینه‌ا‌ی] هستم. مرا به یاد کارم در [ هر زمینه‌‌ای] می‌اندازد” اعتماد به نفس و احترام‌تان را هم‌زمان نشان دهید.

قطعا نباید وقتی درباره‌ی بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف‌تان سوال می‌شود با گفتن این که کمال‌گرا هستید متواضعانه خودستایی کنید. در عوض، صادق باشید و چیزی شبیه این بگویید” من در منظم بودن همیشه بهترین نیستم” با هر چه درباره‌ی شما حقیقت دارد.

مطمئن شوید پس از مصاحبه هم یک ایمیل تشکر بفرستید که در آن به موضوعات مورد بحث اشاره کرده‌اید.

۵. محکم دست دادن

همان‌طور که دریک بائر از تِک‌اینسایدر گزارش داده است، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حدود ۷۰٪ آدم‌ها احساس نمی‌کنند اعتماد به نفس کافی برای یک دست‌دادن مناسب را دارند.

کافی‌است در یک مصاحبه‌ی شغلی و یک رویداد شبکه‌سازی به یک نفر نودل بره تعارف کنید تا که شما را فردی بدون اعتماد به نفس و بی‌احساس در نظر بگیرند.

در این‌جا طبق گفته‌های تام چیارلا نویسنده‌ی اسکوایر، به روش درست دست دادن اشاره‌ می‌کنیم:

در خیابان، در لابی، شانه‌هایتان را رو به کسی که ملاقات می‌کنید صاف نگه دارید. به‌دست دادن اهمیت دهید – ارتباط چشمی، گرفتن خوب دست، زاویه‌ی قائمه‌ی دست. دست را تکان ندهید مگر آن‌که طرف دیگر به این کار اصرار داشته باشد. بعد دست‌تان را بکشید. لبخند بزنید. اگر ‌نتوانید لبخند بزنید، نمی‌توانید بخشنده باشید. شما که یک پیشخدمت کمرو و ناتوان نیستید. شما خودتان هستید. به این مهارت که هر حرفه ای باید بداند توجه ویژه کنید.

۶. آراستگی برای موفقیت

آراستگی برای موفقیت می‌تواند واقعا مفید باشد – مطالعه‌ای نشان داد دانشجویانی که به جای شلوار راحتی یا لباس‌های عادی، کت‌و‌شلوار می‌پوشیدند، در مذاکرات ساختگی بهتر عمل کردند. احتمالا به این خاطر که طرفین مذاکره‌ی آنها احترام و تمکین بیش‌تری نسبت به آنها نشان داده‌اند.

اگر اهل کت‌و‌شلوار پوشیدن نیستید می‌توانید به قانون “یک‌سوم” بچسبید: یک‌سوم لباس‌هایی را که می‌بایست، بخرید اما روی هر قلم از آنها سه برابر بیش‌تر هزینه کنید، چه یک پیراهن و چه یک کراوات باشد.

۷. مذاکره برای حقوق‌تان

تقاضای حقوق بیش‌تر از یک مدیر استخدامی، یا درخواست ترفیع از رییس‌تان می‌تواند آن‌قدر ترسناک باشد که برخی افراد کاملا از آن خودداری می‌کنند. اما اگر در مذاکره کردن شکست بخورید، احتمالا به طور بالقوه طی دوران شغلی‌تان ۱ میلیون دلار از دست می‌دهید.

این فرآیند را با کمک گرفتن از یک دوست یا همکار مورد اطمینان و بازی کردن مذاکره، اول با بازی کردن نقش خودتان و بعد بازی کردن به جای رییس‌تان، آغاز کنید. وقتی با مذاکره‌ی واقعی روبه‌رو می‌شوید، فراموش نکنید که می‌توانید شکل‌های غیرمالی پاداش مانند اوقات تعطیلات را هم مورد مذاکره قرار دهید.

اگر هنوز نمی‌توانید عددی را که می‌خواهید به‌دست آورید، یک درخواست فرآیند بازبینی حقوق سریع را در نظر بگیرید. به این مهارت که هر حرفه ای باید بداند خیلی اهمیت دهید.

۸. سروقت بودن

کاملا غیرحرفه‌ای است که دائما در میانه‌ی جلسات وارد شوید و یک ساعت دیرتر از بقیه مشغول به کار شوید. یاد بگیرید چگونه وقت‌شناس باشید – یا حتی بهتر از آن، زودتر برسید.

تحقیقات نشان می‌دهد رییس‌ها عملکرد کارمندانی را بالاتر می‌دانند که زودتر از دیگران در دفتر حاضر می‌شوند- حتی اگر زودتر دفتر را ترک کنند.

اگر فقط زمان شروع زودتر به درد شما نمی‌خورد، با مدیرتان درباره‌ی ایجاد یک برنامه‌ی انعطاف‌پذیرتر صحبت کنید، و مطمئن شوید که به آن پایبند هستید.

۹. مدیریت زمان‌تان

فقط تعداد ساعاتی که کار می‌کنید بهره‌وری‌تان را تعیین نمی‌کند – بلکه نحوه‌ی استفاده‌ی شما از آن ساعت‌ها است که این کار را می‌کند. اگر نمی‌دانید چگونه به بهترین شکل کار کنید، ممکن است بیش‌تر وقت روز کاری‌تان را تلف کنید. کارشناس بهره‌وری، کریس بیلی، پیشنهاد می‌کند ” بهترین ساعت بیولوژیکی‌تان” را بیابید، یا ساعت‌هایی از روز که بیش‌ترین انرژی را دارید. از آن ‌ساعت‌ها برای کار کردن روی کارهایی استفاده کنید که نیازمند بیش‌ترین تمرکز و توجه هستند.

برای بسیاری از افراد، ساعت‌های اولیه‌ی صبح بهترین زمان انجام کارهای ذهنی دشوار است. این به خاطر پدیده‌ای است که “درماندگی در تصمیم‌گیری” نامیده می‌شود، که توضیح می‌دهد چگونه انرژی ذهنی‌تان در طول روز کاهش می‌یابد.

در ضمن، اتین گاربوگلی، مشاور محصول و بازاریابی اهل مونترال و نویسنده‌ی “به اصول پایه برشد: محصولاتی بسازید که کسب‌وکارها نیاز دارند” به حرفه‌ای‌های جوان توصیه می‌کند دست از چند وظیفه‌ای بودن بردارند و تعداد ساعت‌هایی را که صرف کار می‌کنند محدود سازند.  این مهارت که هر حرفه ای باید بداند واقعا کارساز است.

۱۰. رییس‌تان را به خود علاقه‌مند کنید

عادلانه باشد یا نه، نظر رییس‌تان درباره‌ی شما می‌تواند تاثیر عظیمی بر موفقیت حرفه‌ای‌تان داشته باشد.

خوشبختانه مجبور نیستید فردی چاپلوس – یا معتاد به کار باشید – که محبتش را جلب کنید. به جای آن‌ سعی کنید عملکردتان را ارتقا دهید یا آن‌چه برای مدیرتان واقعا اهمیت دارد را آموخته و سپس اجرا کنید.

هم چنین می‌توانید رییس‌تان را با در نظر گرفتن (و برآوردن) اهداف بزرگ، یا مقاصدی فراتر از آن‌چه دیگران فکر می‌کردند ممکن است، تحت‌تاثیر قرار دهید.

۱۱. توصیه‌‌جویی

بیش‌تر ما در محل کار در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که می‌توانسته‌ایم از نظر و تخصص کسی دیگر استفاده کنیم اما از درخواست آن امتناء کرده‌ایم مبادا احمق به نظر برسیم.

زمان آن رسیده بر این ترس غلبه کنیم.

تحقیقات نشان می‌دهد توصیه‌جویی در حقیقت باعث می‌شود شایسته‌تر به نظر برسید. احتمالا به این خاطر است که وقتی از کسی توصیه‌ای می‌خواهید باعث می‌شوید احساس باهوش و آگاه بودن کند بنابراین نسبت به شما احساس مثبتی می‌کند.

۱۲. صحبت کردن در جمع

سخنرانی عمومی همراه با مصاحبه، در فهرست تجارب حرفه‌ای بسیار ترسناک قرار دارند. متاسفانه مهم نیست حرفه‌ی شما چیست، بدون اجبار به ارائه‌ی یک سخنرانی احتمالا در طول زندگی بسیار تحت فشار خواهید بود.

به نکته‌ای از دو روانشناس برتر گوش کنید که با غرق شدن در سخنرانی‌شان پیش روی بقیه، پیش از رفتن روی صحنه‌ی تد (TED)، بر اضطراب‌شان غلبه کردند.

هر چه می‌کنید از اشتباهات معمول سخنرانی عمومی، مانند تمرین نکردن آن‌چه قرار است بگویید و بدون مکث صحبت کردن، پرهیز کنید.

۱۳. ‘ نه’ گفتن

هر جور می‌خواهید امتحان کنید، شما نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید. وقتی همکار خوش نیت‌تان، شب قبل از ارائه‌ی گزارش‌خودتان به مدیریت از شما می‌خواهد گزارش‌اش را ویرایش کنید فقط باید به او ‘ نه’ بگویید.

مسئله فقط یادگرفتن چگونگی گفتن آن است.

افراد موفق معمولا سعی می‌کنند تقاضا را بفهمند تا بدانند چرا برای شخصی که درخواست می‌کند اهمیت دارد و سپس تعیین می‌کنند آیا مناسب اهداف شخصی‌شان هست یا نه. اگر با آنها سنخیتی نداشته باشد تقاضا را رد می‌کنند و دلیلش را توضیح می‌دهند.

۱۴. خواب کافی

در مقایسه با ارائه‌ی سخنرانی عمومی یا مذاکره برای افزایش حقوق، داشتن استراحت کامل شبانه مثل آب خوردن می‌ماند. اما همان‌گونه که کوین لوریا از تِک‌اینسایدر گزارش داد، بیش از ۳۰٪ امریکایی‌ها کم‌تر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، یعنی بسیاری از ما کسری خواب جدی رنج می‌بریم.

آریانا هافینگتون، موسس و سردبیر هافینگتون‌پست اخیرا با بیزنس‌اینسایدر درباره‌ی تاثیرات کسری خواب در محل کار صحبت کرد. طبق گفته‌های او:

علم نشان می‌دهد اگر خواب کافی نداشته باشیم قشر جلوی مغز، جایی‌که عملکردهای اجرایی‌ای که جزئی از رهبری هستند – عملکردهای حل مسئله، عملکردهای گروه‌سازی- جای گرفته‌اند، از کار می‌افتند. بنابراین تمام چیزهایی که در یک کسب‌وکار برایشان ارزش قائلیم به شیوه‌ای منفی تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت.

دکتر آنا کریگر مدیر درمانی مرکز درمان خواب ویل کرنر توصیه‌‌هایی درباره‌ی خواب شبانه‌ی بهتر طی هفته‌ی کاری می‌دهد، از جمله منع وسایل الکترونیکی ۲۰ دقیقه پیش از زمان خواب و نوشتن چیزهایی که آزارتان می‌دهد تا دیگر روی ذهن‌تان سنگینی نکند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle