Categories
اخبار برترینها خبر و رپورتاژ آگهی برند های برتر ارائه دهنده انواع خدمات

چرا خودمان شبکه اجتماعی درست نکنیم ؟ (فرصتی مناسب برای برنامه نویسان)

تا به امروز، بسیار شاهد قطعی شبکه های اجتماعی و اختلال در ارتباطات داخلی و خارجی در کشورمان بوده ایم و این اختلالات شاید برایمان گران تمام شده باشد.

انبوهی از شبکه های اجتماعی معروف در دنیا نظیر فیسبوک، توییتر، اسنپ چت و اینستاگرام مشغول فعالیت هستند و در ایران بیشتر از اینستاگرام و تلگرام (که در سطح جهانی محبوبیت آن به دیگر شبکه های اجتماعی نمی رسد) استفاده می کنیم.

کم و بیش هم می دانیم که هیچ شخص، شرکت، مجموعه یا کشوری محض رضای خدا فعالیتی انجام نمی دهد، مثلا فیسبوک و اینستاگرام از تبلیغاتش کسب درآمد می کند، توییتر به واسطه ی دیتابیس قدرتمندی که از اطلاعات روزمره افراد دارد، روزگار می گذارند و تلگرام نیز ….

اگر فکر میکنیم که ممالک دیگر، برای خوشگلی چشم و ابرویمان به ما خدمات می دهند سخت در اشتباهیم، در پشت هر کاری انگیزه ای نهفته است.

با توجه به اتفاقات اخیر و اتفاقات ماقبل آن نیز چندین بار شاهد فیلترینگ یا تهدید به فیلترینگ اینستاگرام، تلگرام یا شبکه های مشابه بوده ایم.

ناگفته نماند که معضل فیلترینگ برای همه ما دردسر ساز است، چون امروزه اینستاگرام و تلگرام بستری برای کسب و کارهای نوین و آنلاین  و یکی از ابزار های دیجیتال مارکتینگ در سراسر دنیا شده است، یعنی بسیاری از ما از طریق ارائه خدمات در همین شبکه های اجتماعی ارتزاق می کنیم ولی افسوس از اینکه این بستر از اختیار ما نبوده و طبیعتا سرور های آن نیز در خارج از این مرز و بوم است و در مواقع سیاسی و اجتماعی حساس دولت نمی تواند آن را پایش کند ، لذا آن را فیلتر می کند و در این وضعیت خشک و تر ناچارند بسوزند.

حال یک لحظه فکر کنیم، اگر واقعا شبکه های اجتماعی داخلی ای به قدرتمندی اینستاگرام و تلگرام می داشتیم و این همه کاربری که در حال حاضر در آن عضو هستند، عضو شبکه های اجتماعی ساخت خودمان بودند ، بهتر نبود؟ یعنی واقعا نمی توانیم شبکه های مشابه ای بسازیم و آن را مدیریت کنیم ؟

اگر بیم این را داریم که اگر از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کنیم، کنترل و رصد می شویم، مگر الان فعالیت هایمان در شبکه های اجتماعی ای نظیر فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و … رصد نمی شود؟ قطعا هر مدیر سیستم و مجموعه ای لااقل برای بهبود کارایی نرم افزارش هم که باشد، آن را رصد خواهد کرد.

اگر بیم این را داریم که اگر از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کنیم، شاید دولت امکان اعمال نظر به واسطه همکاری با مجموعه سازنده آن را  داشته باشد، خب داشته باشد، مگر می خواهیم چکار کنیم؟ مگر الان چکار می کنیم که فکر می کنیم اگر از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کنیم، امکان دارد به ضررمان تمام شود؟

وقتی که اکثر کانال های تلگرام  Public هستند و هر شخصی می تواند عضو آن شود، یا وقتی پروفایل اینستاگراممان را هر شخصی می تواند چک کند، ترسمان از چیست؟

مگر همه دولت ها شبکه های اجتماعی داخلی شان با کمک سازندگانشان پایش نمی کنند؟؟؟ قطعا پایش می کنند، ولی به علت آزادی های سیاسی و مدنی بیشتری که در آن جوامع وجود دارد، شاهد مسدود سازی و فیلترینگ های بی مورد نیستیم، لذا فکر می کنیم که در آن جوامع همه آزادند هر کاری که بخواهند می توانند انجام دهند. (البته منظور نگارنده دفاع از سیاست گذاری آنان یا انتقاد از سیاست های داخلی خودمان نیست، منظور این است که اگر فکر می کنیم که در کشورهای دیگر همه چیز آزاد است و هیچ کسی هیج فعالیتی را کنترل نمی کند، اشتباه می کنیم، آن جا نیز پایش وجود دارد و مدیران شبکه های اجتماعی با دولت ها همکاری می کنند ولی به علت جو سیاسی، مدنی، اجتماعی و فرهنگی متفاوتی که در کشورهای دیگر وجود دارد، انگار که آن گونه بیشتر به مزاق ما خوش می آید، ولی مطمئن باشیم آن جا نیز به جهت کنترل جو جامعه شان، رسانه هایشان را پایش می کنند)

آیا بهتر نیست یکبار برای همیشه همت کنیم، هزینه کنیم و از نیروهای توانمندی که در جامعه وجود  دارد استفاده کنیم و شبکه های اجتماعی مخصوص خودمان را بسازیم و شروع به استفاده از آن نماییم ؟ کسب و کارمان را بر پایه آن بنا کنیم و خیالمان راحت باشد که حداقل سرورهایی که اطلاعات در آن میزبانی می شود پیش خودمان است، دیگر فیلتر نمی شویم و کارمان لنگ نخواهند ماند.

اهل فن می دانند، که برای راه اندازی یک شبکه اجتماعی کارآمد به دانش برنامه نویسی و سخت افزار و سرور های قوی جهت هاست آن شبکه اجتماعی نیازمندیم و مطمئنا تا بحال نیز افراد بسیاری به فکر راه اندازی شبکه های اجتماعی داخلی افتاده باشند ولی وقتی که کمی پیش می روند متوجه می شوند که هزینه های سرور اختصاصی ای که بتواند پاسخگوی متقاضیان یک یا چند کشور باشد بسیار بسیار بالاست و شاید تنها به همین دلیل از ادامه کار خود منصرف شده اند پس قطعا در کشورمان افراد متخصص و برنامه نویسی بسیار قوی ای را داریم که بتوانیم شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام و حتی بهتر از آن را نیز به وجود آوریم.

روابط عمومی هاستینگ وب نهاد یکی از معتبر ترین مجموعه های ارائه دهنده خدمات هاست و دامین طی پیشنهادی افزود :

” هاستینگ وب نهاد، پیشرو در وب پارسی، حامی و اسپانسر بسیاری از کسب و کارهای نوپا و استارت آپ های داخلی می باشد و اگر برنامه نویسانی در جامعه مان آمادگی ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی را داشته باشند، از آن ها حمایت می نماییم و سرور های مورد نیاز برای میزبانی شبکه های اجتماعی داخلی یا پروژه های استارت آپی مشابه را تامین خواهیم کرد ”

لذا برنامه نویسان و مشتاقان این امر یا طرح های استارت آپی مشابه، می توانند طرح و بیزینس پلن مورد نظر خود را با ذکر مشخصات حقیقی یا حقوقی به آدرس [email protected] ارسال نمایند و در صورتی طرح آنان مورد پذیرش قرار گیرد، از ایشان جهت برگزاری جلسه حضوری دعوت و نیازمندی های لازم نظیر هاست، دامین، سرورهای مجازی، سرورهای اختصاصی و موارد اینچنینی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle