Categories
اخبار رپورتاژ آگهی رپورتاژ آگهی برند های برتر حوزه هنر رپورتاژ آگهی موسیقی

قیمت سازهای سنتی چقدر است؟

موسیقی ایرانی یکی از محبوب‌ترین‌هاست و دلیل این محبوبیت را به دلنشین‌تر بودن و قابل فهم‌تر بودن آن نسبت داده‌اند. موسیقی ایرانی که شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها و آوازهاست از قرن‌ها پیش تا به امروز سینه به سینه در بین مردم ایران جریان داشته و از آنجایی که نسبت به دیگر انواع موسیقی در دسترس‌تر بوده، طرفداران زیادی از گذشته تا امروز داشته است.

از این روست که سازهای سنتی ایران نیز نسبت به  بقیه سازها طرفدار بیشتری در بین سنین مختلف دارند و خرید و فروش سازهای سنتی نیز بالاست.

 

بهارستان، راسته‌ای برای اهل دل

درست است که بیشتر شهرهای بزرگ از وجود مغازه‌ها و فروشگاه‌های فروش ساز بی‌نصیب نیستند، اما اسم ساز و به خصوص سازهای ایرانی که می‌آید، میدان بهارستان تهران به ذهن متبادر می‌شود. راسته بهارستان به عنوان پاتوق اصلی فروش ساز، نه تنها در تهران که در ایرن شناخته می‌شود، جایی که به بهشت علاقه‌مندان موسیقی معروف است. در راسته بهارستان که پر از مغازه‌های بزرگ و کوچک ساز است و گاهی که از جلوی مغازه‌ها رد می‌شوید، طنین سازهای مختلف نیز شنیده می‌شود، از سازهای ایرانی مثل تار و تنبک و سنتور گرفته تا سازهای فرنگی مثل گیتار و ویلن به فروش میرسد. هرچند که به گفته مغازه‌داران با آمدن سایت‌های آنلاین مثل سایت دیوار که بخش فروش ساز هم دارند، خرید و فروش سازهای سنتی و دیگر سازها به پررونقی سال‌های گذشته نیست.

 

پرفروش‌ترین سازهای ایرانی

درست است که ظهور گروه‌های موسیقی پاپ و محبوبیت این نوع موسیقی روی فروش سازهای ایرانی تاثیر گذاشته و باعث محبوبیت سازهایی مثل  گیتار شده است، اما هنوز هم سازهای سنتی طرفداران خاص خود را دارند.

موسیقی ایرانی انعکاسی از تاریخ تراژیک ایران است و سازهایی که بتوانند این غم و تراژدی را ملموس‌تر کنند طرفداران بیشتری دارند. تار به دلیل صدای دلنشین خود جزو پرفروش‌ترین‌ سازهاست و پس از آن سنتور، سه تار، دف و کمانچه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. اگرچه قدرت خرید مردم در انتخابشان تأثیرگذار است.

قیمت سازهای ایرانی چقدر است؟

کارشناسان معتقدند آنچه قیمت یک ساز را تعیین می‌کند آکوستیک یا دیجیتال بودن، جنس ساز یا نوع چوب، قدمت ساز، کارگاه سازنده یا کشور تولیدکننده است و بنابراین قیمت سازها با هم فرق دارد. به عقیده همین کارشناسان اگرچه بطورکلی ساز متعلق به طبقه‌ خاصی نیست، ولی سازهای مختلف را بسته به قیمتشان به طبقه‌ خاصی متعلق می‌دانند. مثلاً سازدهنی و نی را ساز طبقه‌ کم‌درآمد و پیانو را سازی میدانند که بیشتر پولدارها سمتش می‌روند.

اما در اینجا نگاهی داریم به انواع سازهای سنتی که از بخش خرید و فروش ساز سایت دیوار گردآوری شده است.

تار که از مشهورترین سازهای زهی ایرانی است و با مضراب نواخته می شود حدود قیمتش در بازار از 400 هزار تا 8 و نیم میلیون متغیر است. بهترین تارها آنهایی هستند که وزن زیادی ندارند، خرک و پوست مرغوبی دارند و کاسه تار بدون ترک و متقارن است.

سنتور که از پرمخاطب‌ترین سازهای ایرانی و است در بازار خرید و فروش سازهای سنتی وضعیت خوبی دارد، از 120 هزار تومان تا 600 هزار تومان قیمت دارد. نوع چوب، سبک یا سنگینی ساز، کوک در نکردن ساز و گود نبودن صفحه روی سنتور از مهمترین نکاتی است که باید موقع خرید سنتور به آن توجه کرد.

سه تار که از دیگر سازهای زهی پرطرفدار است، حدود 70 هزار تا 3 و نیم میلیون قیمت دارد.

دف که از جمله سازهای کوبه‌ای است در بازار از 50 تا 250 هزار تومان خرید و فروش میشود.

تنبور از دیگر سازهای زهی ایرانی است که جزو سازهای مشهور موسیقی مقامی ایران به شمار می رود. قیمت این ساز در بازار ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است.

کمانچه ساز زهی ایرانی است که با آرشه نواخته می‌شود. این ساز که به دو نوع پشت باز و پشت بسته تقسیم می‌شود، حدود قیمتش ۳۵۰ هزار تا دو میلیون است.

نی از مشهورترین سازهای بادی ایرانی است که ۳۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان فروخته می شود. صاف بودن نی و تناسب بند ها از مهم ترین ویژگی های این ساز است.

تنبک یکی از مشهورترین سازهای کوبه‌ای ایرانی است که از ۱۴۰ هزار تا یک میلیون تومان در بازار به فروش می رسد.

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle