Categories
اخبار رپورتاژ خرید و فروش

فوت و فن خرید فرش و گلیم

هر گره‌ای که برای بافت فرش یا گلیم دست بافت زده می‌شود یک داستان دارد؛ داستان‌ها کنار هم می‌نشینند و نتیجه چیزی است که چشمان شما را به خود خیره می‌کند. اگر این گره‌ها از نخ‌های ابریشمی باشند، چشمان شما بیشتر خیره خواهد شد. این اصالت فرش دست بافت و گران قیمت ایرانی است که مهمان هر خانه‌ای نمی‌شود؛ پس از این فرش دستبافت دلربای ایرانی گذر می‌کنیم و در این محتوا تنها به خرید فرش ماشینی و گلیم می‌پردازیم.

فرش‌های ایرانی قدیمی پر از طرح و نقش بودند؛ نقش‌‌هایی مثل بته جقه، اسلیمی، شاه عباسی،‌ افشان، شکارگاه، چله و ترنج، گل فرنگ و هزاران طرح شناخته شده و ناشناخته‌ی دیگر که در هر نقطه از ایران متفاوت از نقطه‌ای دیگر است. این طرح‌ها به نسل بعدی فرش‌ها یعنی فرش ماشینی منتقل شده‌اند. هر چند بازار فرش پر از نقش‌های مدرن شده است؛‌ اما طرح‌های اصیل ایرانی هنوز هم برای خریداران جذاب هستند.

در کنار فرش، برخی خانواده‌ها از گلیم به عنوان کف‌ پوش برای منزلشان استفاده می‌کنند. اگر گلیم دست‌باف و از پشم گوسفند باشد، می‌تواند القا کننده‌ی حس روستایی باشد. گلیم‌ها نیز مانند فرش‌ها طرح‌های مختلفی دارند. هر شهر ایران و هر قوم و طایفه‌ای طرح‌های مختص خود را در بافت گلیم دارد. برای مثال گلیم‌ شاهسون، لری، هرسین، بلوچ، خمسه، سنه، قشقایی،افشار، مازندرانی و … از جمله این طرح‌ها هستند. نوع خاصی از گلیم به نام ورنی نیز وجود دارد که بدون نقشه و به صورت ذهنی بافته می‌شود.

گلیم یا قالی؟

شاید به طور کلی تفاوت فرش و گلیم را بدانید؛ اما به طور فنی تفاوت اصلی فرش و گلیم این است که فرش دارای پرز است و نرم‌تر از گلیم است. گلیم‌های ماشینی در حال حاضر در بازار طرفداران زیادی دارند.

مقایسه‌ی فرش و گلیم

  • فرش مقاوم‌تر از گلیم است.
  • سطح فرش نرم‌تر از گلیم است.
  • فرش برای محیط‌های رسمی مناسب است؛ ولی گلیم برای ورودی‌ها و اتاق‌های خواب مناسب است.
  • گلیم بسیار سریع‌تر از فرش نخ‌نما می‌شود.
  • نظافت فرش به دلیل پرزهایش سخت‌تر از گلیم است.

چرا برخی از فرش‌ و گلیم‌ها بسیار گران هستند؟

نقش، جنس نخ و ریز بافت یا درشت بافت بودن و گل برجسته بودن یک قالی یا گلیم ۴ مورد از اصلی‌ترین مواردی است که روی قیمت فرش تاثیر می‌گذارد.

نخ‌هایی که برای بافت فرش ماشینی استفاده می‌شوند، سه نوع هستند؛‌ نخ پرز، نخ تار و نخ پود. در واقع این سه نخ هستند که جنس فرش را مشخص می‌کنند. مهم‌ترین عامل در مشخص کردن کیفیت و دوام فرش‌ها جنس نخ پرز است. این نخ معمولا از جنس اکریلیک، پلی پروپیلن و یا پلی استر است. در میان این سه نوع جنس، فرشی که از نخ اکریلیک بافته شده است، می‌تواند تا ۳۰۰ سال قابل نگهداری هستند؛‌اما دو نوع دیگر عمر کوتاهی دارند و خیلی زود لطافت خود را از دست می‌دهند. فرش‌های اکریلیک بعد از شستن و آفتاب خودرگی تغییر چندانی نمی‌کند؛ البته جنس اکریلیک‌ها بسییار متنوع است و درجه‌ی کیفیت آنها متفاوت است.

اصطلاحات خرید فرش ماشینی:

تراکم عرضی فرش (شانه):‌ تراکم عرضی گره‌های بافته شده در یک فرش ماشینی را «شانه» آن فرش می‌گویند. برای مثال وقتی در مورد یک فرش گفته می‌شود ۷۰۰ شانه منظور این است که در یک متر عرض فرش، ۷۰۰ گره در ۷۰۰ شانه دارد.

تراکم طولی فرش‌ (تراکم): تراکم طولی گره‌های بافته شده در یک فرش ماشینی را «تراکم» آن فرش می‌گویند.

برای مقایسه‌ی  قیمت‌های خرید و فروش فرش و گلیم به سایت دیوار مراجعه کنید و با بررسی طرح‌ها و ویژگی‌های مختلف انواع فرش و گلیم، موردی مناسب با طراحی داخل منزل خود و با هزینه‌ای معقول را خریداری کنید و یا فرش‌های دست دوم خود را برای فروش به راحتی در معرض دید تعداد زیادی مخاطب بلقوه قرار دهید.

 

 

 

 

 

 

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle