Categories
اخبار رپرتاژ تجارت رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری اقتصادی

مدیران و فعالان اقتصادی چگونه از اخبار مناقصه و مزایده مطلع میشوند

وفق قانون، دستگاه های اجرایی دولتی می بایست آگهی ها و فراخوان های مناقصات و مزایدات را از طریق جراید کثیرالانتشار (معمولاً روزنامه های رسمی کشور) به اطلاع عموم برسانند.

 

راهکارهای پیش بینی شده و موجود جهت دسترسی به اطلاعات مناقصات و مزایدات

البته، مخاطبین این سری آگهی ها عموم مردم نیستند و صرفاً شرکت ها و یا اشخاصی به دنبال اطلاعاتی از این قبیل خواهند بود که با توجه به پتانسیل های فنی و تخصصی و مالی، امکان شرکت در مناقصات را دارا هستند. بر اساس آماری که از مراجع انتشار آگهی های مناقصه ها و مزایده ها به دست آمده است، متقاضیان شرکت در این سری معاملات در حدود 40هزار شرکت در سطح کشور هستند. طبیعتاً انتظار نمی رود متقاضیان شرکت در مناقصات، جهت تهیه ی تمامی روزنامه های کشور بصورت روزانه اقدام نمایند لذا قانون گذار مجوز انتشار آگهی ها را، علاوه بر مرجع روزنامه ها و نشریات و از طرق دیگر نیز پیش بینی نموده است. بر این اساس، دستگاه های مناقصه گذار ضمن رعایت قانون و بمنظور اطلاع رسانی بهتر و دقیقتر از کانال ها و رسانه های دیگر نیز استفاده می نمایند.

 

مراکز و کانال های انتشار آگهی ها و فراخوان های مناقصه ها

در حال حاضر دستگاه های اجرایی آگهی ها و فراخوان های مربوط به مناقصه ها و مزایده ها را ( بدون در نظر گرفتن مناقصات محدود ویا ترک تشریفات که بصورت مستقیم و جهت مناقصه گران مشخصی ارسال می گردد) با استفاده از کانال های زیر نشر می دهند:

  • نشریات کثیرالانتشار کشور
  • وب سایت رسمی دستگاه اجرایی (مناقصه گذار)
  • تابلوی اعلانات بعنوان یک روش سنتی ولی در حال استفاده
  • بولتن های تخصصی
  • پایگاه مناقصات (تحت مسئولیت و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان برنامه و بودجه)

با توجه به مشابهت این کانالها با نشریات کثیرالانتشار از دیدگاه پراکندگی و نحوه ی دسترسی متقاضیان، مراکز اطلاع رسانی متعلق به بخش خصوصی نیز در زمینه ی اطلاع رسانی تخصصی مناقصه ها و مزایده ها در حال فعالیت هستند. این مراکز عموماً با تکیه بر بستر تکنولوژی اطلاعات فعالیت می نمایند و سهم عمده ای را در اطلاع رسانی در سطح کشور بر عهده دارند. اطلاعات مربوط به فراخوان ها و آگهی ها در وب سایت مناقصات تحت نظارت این شرکت ها تهیه و بصورت جامع در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. طبیعتاً راهکارهایی نیز جهت سهولت و ارتقاء کیفیت اطلاع رسانی در این مراکز ایجاد شده است. بعنوان مثال، سرویس اطلاع رسانی شرکت هزاره که مدیریت وب سایت مناقصات هزاره را بر عهده دارد، در کنار جامعیت و ارائه ی طبقه بندی حرفه ای، اطلاعات را به روش های ارسال ایمیل و یا نمابر نیز در کنار ارائه از طریق وب سایت جامع و اپلیکیشن موبایل نیز در اختیار مشترکین سرویس های خود قرار می دهد.

انتخاب در میان گزینه ها جهت دریافت اطلاعات مناقصات کشور

بصورت متوسط و روزانه، در حدود 450 الی 550 آگهی و فراخوان مناقصه (و مزایده) در سطح کشور منتشر می گردد. انتظار اینکه یک شرکت توان و تمایل به شرکت در کلیه ی این مناقصات را داشته باشد، خارج از تصور خواهد بود. لذا ضمن لزوم دریافت اطلاعات طبقه بندی شده و منطبق با زمینه (ها)ی فعالیت، مدیران و صاحبان بنگاه های اقتصادی نیازمند اطمینان خاطر بابت دریافت تمامی فراخوان ها و آگهی های مرتبط نیز هستند. بر این اساس، دو راهکار عملیاتی پیش روی مناقصه گران خواهد بود:

  • ایجاد ساختار و سازمان جهت جمع آوری اطلاعات منطبق از میان تمامی آگهی های منتشر شده
  • استفاده از خدمات و سرویس دهنده های تخصصی

راهکار اول وقتی با چالش های عدیده مواجه خواهد شد که حوزه ی فعالیت مناقصه گران محدود به استان مشخصی نباشد. در این حالت، جمع آوری اطلاعات نیز صرفاً محدود به مرکز یک استان نخواهد بود و می بایست سایر استان های هدف نیز تحت پوشش قرار گیرند. همچنین عدم جامعیت پایگاه های مناقصات دولتی (که حداقل، مناقصه های بخش خصوصی در آن منتشر نمی گردد)، بنظر می رسد گزینه ی اصلح استفاده از خدمات سرویس دهندگان تخصصی در این زمینه خواهد بود.

پارامترهای موثر در شناسایی و انتخاب وب سایت مناقصات

بر اساس بررسی چندین مرکز اطلاع رسانی مناقصات فعال در کشور، پارامترها و شاخص هایی که جهت انتخاب وب سایت مناقصات مدنظر مدیران و فعالان اقتصادی است به ترتیب زیر مطرح می گردند:

  • جامعیت و بروز بودن (دو پارامتر هم ارز)
  • طبقه بندی تخصصی
  • کانال ها و روش های اطلاع رسانی
  • خدمات پس از فروش (در طول دوره ی اشتراک)
  • قیمت و هزینه ی اشتراک
  • آرشیو (بایگانی)

بر این اساس، انتخاب پایگاه مناقصات مناسب و متناسب با نیاز، امری سهل خواهد بود و به راحتی و در سطح کارشناسی یک شرکت صورت می پذیرد. ضمن اینکه بر اساس گفتگویی که با چند نفر از مدیران و فعالان اقتصادی طی روزهای اخیر بعمل آمده است، استفاده از خدمات دو وب سایت اطلاع رسانی نیز تا حدودی مرسوم است. این امر بمنظور اطمینان از جامعیت اطلاعات است که در صورت انتخاب سرویس دهنده ی مناسب، احتمالاً نیازی به مرجع و منبع دوم نخواهد بود.

 

میزان توجه مدیران و فعالان اقتصادی به مقوله ی مزایده ها

بصورت تقریبی، تعداد مزایده های منتشر شده در روز در حدود 10% مناقصه هاست. ضمن اینکه بخشی از مزایده ها نیز با مخاطبینی بغیر از اشخاص حقیقی مرتبط هستند. با اینحال، همان عارضه هایی که برای مناقصه ها و نحوه ی دسترسی به آگهی ها و فراخوان ها وجود دارد، برای مزایده ها نیز متصور است. بخشی از مشترکین سرویس های وب سایت ها و مراکز اطلاع رسانی تخصصی، اشخاص حقیقی هستند که در کنار شرکت های متمایل به مقوله ی مزایدات، در این عرصه فعالیت می نمایند. بغیر از مزایدات املاک و اموال تملیکی که بصورت مستقیم توسط برخی نشریات مشخص اعلام می گردند، بقیه ی مزایده ها از طریق وب سایت مناقصات و به سهولت، قابل دریافت هستند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle