Categories
اخبار خبر و رپورتاژ آگهی برند های برتر گردشگری

معرفی فرودگاه بین المللی سووارنابومی BKK بانکوک [ایرپلین تیکت]

فرودگاه بین المللی سووارنابومی بانکوک (Suvarnabhumi Airport) که سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) آن‌را با کد BKK می‌نامد، در ۲۵ کیلومتری شرق منطقه‌ی تجاری شهر بانکوک، پایتخت تایلند قرار دارد. این فرودگاه با نام فرودگاه بانکوک هم شناخته می‌شود و یکی از دو فرودگاه بین المللی این شهر است. در این مقاله از مجله‌ی ایرپلین تیکت قصد داریم به معرفی فرودگاه بین المللی سووارنابومی بپردازیم.

ریشه شناسی نام فرودگاه سووارنابومی

کلمه‌ی سووارنابومی معادل ” سرزمین طلا” در زبان سانسکریت۱ است. این نام توسط پادشاه بومیپول آدولیاده۲ انتخاب شده است. در بسیاری از متون ادبیات باستانی هندی و بودایی کلمه‌ی “بومی” (Bhumi) آورده شده و ادعا شده که این سرزمین باید جایی در شرق رود گنگ، احتمالاً در آسیای جنوب شرقی باشد. دولت تایلند و موزه‌های ملی این کشور اصرار دارند که سووارنابومی و یا همان سرزمین طلا در دشت مرکزی، نزدیک به شهر باستانی یوتانگ (U Thong) است. اگرچه لازم به ذکر است هیچ کدام از این ادعاها ثابت نشده اند. به هر نحو، دولت تایلند در بزرگداشت این سنت، فرودگاه جدید بانکوک را سووارنابومی نام نهاد.

نگاه اجمالی

فرودگاه بین المللی سووارنابومی دارای مساحتی بالغ بر ۳۲۴۰ هکتار است و به عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه بین المللی در آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود. این فرودگاه دارای دو تاکسی وی موازی و دو باند پرواز موازی با ۶۰ متر عرض و حدود ۴ کیلومتر طول، برای ورود و خروج‌های همزمان است.

فرودگاه بین المللی سووارنابومی به طور رسمی برای پروازهای داخلی محدودی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۶ و برای بیشتر پروازهای داخلی و تمام پروازهای بین المللی در تاریخ ۲۸ سپتامبر همان سال افتتاح شد. این فرودگاه در حال حاضر قطب فعالیت هواپیمایی تایلندی (Thai Airways)، هواپیمایی لبخند تایلندی (Thai Smile Airways) و هواپیمایی بانکوک (Bangkok Airways) محسوب می‌شود.

کشور تایلند و علی الخصوص بانکوک در زمره‌ی زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری دنیا محسوب می‌شود. امروزه خدمات آنلاین از جمله خرید آنلاین بلیط هواپیما، سفر و گردشگری را تا حد زیادی آسان نموده است.

ولی برای خریدی مطمئن به سامانه ای قابل اعتماد نیاز است. ایرپلین تیکت سامانه ای ایمن است که با پشتیبانی شبانه روزی و ارائه‌ی لیست کاملی از پروازها، تجربه ای دلنشین از سفر را ممکن می‌سازد. لیست پروازها و قیمت بلیط هواپیما بانکوک را می‌توانید در این سامانه مشاهده کنید.

ترمینال اصلی فرودگاه بین المللی سووارنابومی که قابلیت میزبانی از مسافران ۷۶ پرواز در هر ساعت را دارد، به عنوان محلی برای پروازهای داخلی و پروازهای خارجی به شمار می‌آید. در فاز اول ساخت و ساز، این ترمینال برای گنجایش ۴۵ میلیون نفر مسافر طراحی و ساخته شد. ترمینال این فرودگاه با مساحت ۵۳۶ هزار متر مربع از نظر وسعت به عنوان چهارمین ترمینال تک ساختمانی در دنیا بعد از فرودگاه بین المللی هنگ کنگ۳ (HKG)، فرودگاه بین المللی بیجینگ (PEK) و فرودگاه بین المللی دبی (DXB) محسوب می‌شود.

بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، برج مراقبت فرودگاه بین المللی سووارنابومی با ۱۳۲ متر ارتفاع به عنوان بلندترین برج مراقبت دنیا شناخته می‌شد. هم اکنون فرودگاه ببن المللی سووارنابومی از نظر تعداد مسافر، بیست و یکمین فرودگاه در دنیا، نهمین در آسیا و اولین در تایلند است. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۲ این فرودگاه محبوب‌ترین مکان برای گرفتن عکس‌های اینستاگرامی بود.

در سال ۲۰۱۵، روزانه ۸۰۰ پرواز از طریق فرودگاه بین المللی سووارنابومی انجام گرفت که بیش از ظرفیت این فرودگاه با ۶۰۰ پرواز روزانه بود. اداره‌ی فرودگاه‌های تایلند، بودجه ای را به پروژه‌ی توسعه‌ی فرودگاه اختصاص داد. این پروژه از سال ۲۰۱۹ آغاز و در سال ۲۰۲۲ پایان خواهد یافت.

تاریخچه

شرکت فرودگاه جدید بین المللی بانکوک (NBIA) در سال ۱۹۹۶ تشکیل شد. اما به دلایل سیاسی و اقتصادی، مخصوصاً بحران اقتصادی آسیا در سال ۱۹۹۷، ساخت و ساز فرودگاه بین المللی بانکوک تا ژانویه‌ی سال ۲۰۰۲ آغاز نگردید. قرار بود فرودگاه تا سال ۲۰۰۵ به بهره برداری برسد، اما هزینه‌های پیش بین نشده ای این اتفاق را ممکن نساخت.

اما دلیل دیگر در تأخیر افتتاح فرودگاه کارگران خرافاتی بودند. قضیه از این قرار بود که آن‌ها متوجه شده بودند فرودگاه بر روی یک قبرستان بسیار قدیمی قرار دارد و از آن پس ادعا کرده بودند که ارواحی را در محوطه‌ی ساخت و ساز دیده اند. در نهایت اداره‌ی فرودگاه‌های تایلند، مراسمی برای احضار ارواح با حضور ۹۹ راهب بودایی برگزار کرد و پس از آن کارگران به کار خود بازگشتند.

در روزهای سوم و بیست و نهم جولای ۲۰۰۶، انواع تست بر روی فرودگاه بانکوک انجام شد. شش ایرلاین متفاوت از فرودگاه بین المللی بانکوک به عنوان مرکز اصلی برای پروازهای داخلی استفاده کردند. اولین تست پرواز بین المللی در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۰۶ انجام گرفت. دو هواپیمای ایرباس ای ۳۸۰ سری ۶۰۰ (Airbus A380-600) و بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰ (Boeing 747-400) از دو ایرلاین تایلندی به طور همزمان در ساعت ۹:۱۹ فرودگاه بین المللی سووارنابومی را به مقاصد سنگاپور و هنگ کنگ ترک کردند. در ساعت ۱۵:۵۰ همان هواپیماها به فرودگاه بازگشتند و به طور همزمان بر باندهای شماره‌ی ۱۹L و ۱۹R فرود آمدند.

در تاریخ ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۰۶، فرودگاه بین المللی بانکوک پروازهای روزانه ای به مقاصد بین المللی آغاز کرد. به مرور زمان ایرلاین‌های اصلی تایلند به فرودگاه بین المللی سووارنابومی نقل مکان کردند و باعث رونق هرچه بیشتر فرودگاه شدند. این فرودگاه در ساعت ۳ بامداد ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۶ به طور رسمی افتتاح شد. اولین هواپیمایی که بعد از افتتاح رسمی فرودگاه در آن به زمین نشست، هواپیمای باری هواپیمایی لوفت هانزا (Lufthansa) از بمبئی در ساعت ۳:۰۵ بامداد بود.

مشکلات اولیه

در روزهای ابتدایی بعد از افتتاح فرودگاه، مشکلات فراوانی در مورد این فرودگاه گزارش شد. مسافران زمان بسیار زیادی را در انتظار چمدان‌هایشان می‌گذراندند. پروازهای زیادی با تأخیر انجام شدند و سیستم تحویل بار و دریافت کارت‌های پرواز با مصائب زیادی روبرو بود.

در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۷ شکاف‌های زیادی در باند پرواز فرودگاه بین المللی سووارنابومی کشف شد. باند شرقی فرودگاه برای تعمیر و بازسازی به طور موقت بسته شد. کارشناسان نظرات متفاوتی برای دلیل این شیارها ارائه کردند. مسئولین فرودگاه اذعان کردند که همه‌ی قسمت‌های فرودگاه ایمن است و در مقابل این پیشنهاد که فرودگاه باید تا حصول اطمینان از امنیت همه‌ی بخش‌ها به طور کامل بسته شود، مقاومت کردند.

در ۲۷ ژانویه‌ی سال ۲۰۰۷، دپارتمان هوانوردی غیرنظامی از تمدید گواهی‌نامه‌ی ایمنی فرودگاه که اعتبار آن روز قبل به اتمام رسیده بود، خودداری کرد. اوایل سال ۲۰۱۶، مشکلات عدیده ای در آسفالت فرودگاه پدید آمد. قسمت‌های نرم آسفالت، تاکسی وی‌ها و بقیه‌ی بخش‌ها به طور دائمی ترمیم نشده بودند. هواپیماها در آسفالت نرم که نتیجه‌ی استفاده از مواد غیر استاندارد بود گیر می‌افتادند. در نهایت مدیر انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی این موارد را غیر قابل قبول خواند.

در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۷ هواپیمایی تایلندی اعلام کرد که قصد دارد برخی از پروازهای داخلی خود را در فرودگاه دیگر بانکوک، فرودگاه بین المللی دن مینگ (Don Mueang International Airport) انجام دهد. کم کم ایرلاین‌های بیشتری فرودگاه بین المللی سووارنابومی را برای بعضی از پروازهای خود ترک کردند و این شد که تعمیرات اساسی دغدغه‌‌ی مسئولین فرودگاه شد. سه روز بعد وزارت ترابری تایلند پیشنهاد استفاده‌ی مجدد از فرودگاه دن مینگ در طول تعمیرات فرودگاه سووارنابومی را بیان کرد. حدود هفتاد درصد از۶۰ مشکل یافت شده در فرودگاه تا پایان سال ۲۰۰۷ برطرف شد.

رتبه‌ی فرودگاه

در سال ۲۰۱۸ فرودگاه بین المللی سووارنابومی در بین ۱۰۰ فرودگاه برتر دنیا در رتبه‌ی سی و ششم قرار گرفت. در سال ۲۰۱۷جایگاه این فرودگاه سی و هشتم و در سال ۲۰۱۶، سی و ششم بود. لازم به ذکر است بر اساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی توسعه‌ی تایلند، در طول سال ۲۰۱۸ شکایت‌های فروانی در مورد این فرودگاه اظهار شده است: مشکلات سالن ترانزیت، عدم وجود تعداد کافی صندلی و جایگاه شارژ تلفن همراه، عدم وجود پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و نمایشگرهای بی کیفیت اطلاعات.

امکانات

کافه و رستوران

فرودگاه بین المللی سوارنابومی تایلند بیش از ۲۵ هزار متر مربع از فضای ترمینالش را به  ۵۰ کافه  و رستوران اختصاص داده است که اکثر آن‌ها به صندلی‌های بسیار راحت و فضایی دلنشین مجهز هستند. موقعیت رستوران‌های ملیت‌های مختلف به طرز جالبی در این فرودگاه طراحی شده است. به طوری که کنکورس‌های A، B، C و قسمت شرقی D که ایرلاین‌های تایلندی و ژاپنی وجود دارند، خانه‌ی غذاهای آسیایی و کنکورس‌های E، F و قسمت غربی D به دلیل وجود گیت‌های اروپا و آمریکا، خانه‌ی غذاهای اروپایی محسوب می‌گردد. تمامی رستوران‌ها و کافه‌های فرودگاه بین المللی سووارنابومی به طور شبانه روزی فعال هستند.

هتل

در قسمت بالایی ریل قطار زیرزمینی و دقیقاً روبروی ترمینال مسافری، هتلی به نام نووتل (Novotel) قرار دارد. این هتل تحت مدیریت گروه آکور۴ است و جالب است بدانید این گروه با همین برند در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران نیز حضور دارند.

هتل فوق العاده مدرن نووتل با ترمینال اصلی فرودگاه بین المللی سووارنابومی فقط ۳ دقیقه فاصله دارد و از طریق یک زیرگذر ۲۰۰ متری به این ترمینال متصل است. ریل قطار مستقیمی برای اتصال هتل فرودگاه به قسمت‌های تجاری شهر بانکوک در حال ساخت است.

هتل نووتل دارای ۶۱۲ اتاق در دو ساختمان مربع شکل ۵ طبقه ای و مساحت ۱۰/۵ هکتار است. دو ساختمان هتل توسط فضای شیشه ای بسیار زیبا به یکدیگر متصل شده اند. این هتل دارای بیش از ۴ رستوران با غذاهای محبوب غربی و شرقی است. استخر، باغ درختان استوایی، سالن فیتنس، سالن زیبایی و خدمات نگهداری کودکان از دیگر امکانات این هتل به شمار می‌رود.

خرید در فرودگاه

فرودگاه بین المللی سووارنابومی دارای فضایی به نام شاپینگ استریت (Shopping Street) است که خریدهای معاف از مالیات را از بین اقلام زیادی شامل عطر، سیگار، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع دستی، جواهرات، اسباب بازی، شیرینی و شکلات و … از برندهای معتبر جهانی برای مسافران عرضه می‌کند.

اما فرودگاه بین المللی سووارنابومی برای علاقه مندان به برندهای لوکس هم گزینه‌های جذابی دارد. اگر به طبقه‌ی چهارم کنکورس D بروید وارد دنیایی از انحصاری‌ترین و لوکس ترین برندهای جهان می‌شوید که همگی با فروشگاه‌هایی بسیار زیبا و مدرن خودنمایی می‌کنند.

خدمات سی آی پی (CIP)

سالن CIP فرودگاه بین المللی سووارنابومی در دو طبقه و در نزدیکی گیت شماره‌ی ۲ قرار دارد و شامل صندلی‌های بسیار راحت، اینترنت، … می‌شود.

حمل و نقل

تاکسی

ایستگاه تاکسی فرودگاه بین المللی سووارنابومی در طبقه‌ی همکف، نزدیک ورودی‌های ۳، ۴، ۷ و ۸ قرار دارد. کرایه‌ی این تاکسی‌ها با تاکسی متر محاسبه و به اضافه‌ی ۵۰ بت تایلندی (اضافه بهای فرودگاه و اتوبان‌ها) می‌شود. تاکسی‌های فرودگاه بین المللی سووارنابومی نباید بیشتر از ۵ سال عمر داشته باشند و راننده‌های آن‌ها باید دارای مجوزی از اداره‌ی فرودگاه‌های تایلند باشند.

لیموزین

مسافران در فرودگاه بین المللی سووارنابومی می‌توانند لیموزین اجاره کنند. کانترهای مخصوص اجاره‌ی لیموزین در طبقه‌ی دوم قسمت پروازهای ورودی قرار دارند.

قطار

ریل قطار، فرودگاه بین المللی سووارنابومی را از طریق ایستگاه ماکاسان (Makkasan Station) به ایستگاه فایا (BTS) متصل می‌کند. سرویس‌های قطار از ساعت ۶ صبح الی ۱۲ نیمه شب به مسافران ارائه می‌شوند. نرخ استاندارد خطوط شهری بین ۱۵ تا ۴۵ بت بر اساس مسافت محاسبه می‌گردد.

اتوبوس‌های شاتل

اتوبوس‌های رایگان شاتل بیشتر برای مقاصد درون فرودگاهی استفاده می‌شوند و دارای دو نوع مسیر اکسپرس (Express) و مسیر معمولی (Ordinary) هستند. مسیر اکسپرس ترمینال اصلی را به مرکز حمل و نقل فرودگاه و مسیر معمولی ترمینال اصلی را به دیگر بخش‌های فرودگاه از جمله کنکورس‌ها متصل می‌کند.

اتوبوس‌های عادی

سرویس‌های ۲۴ ساعته‌ی اتوبوس از ترمینال مرکز حمل و نقل برای مسافران فراهم هستند. برای رسیدن به مرکز حمل و نقل لازم است از ترمینال اصلی سوار اتوبوس‌های شاتل مسیر اکسپرس شوید. نرخ اتوبوس‌های عادی ۳۵ بت است. این اتوبوس‌ها مسافران را بین فرودگاه بین المللی سووارنابومی و مناطق مختلف شهر بانکوک و حتی بیرون از این شهر جابجا می‌کنند.

خطوط ۵۴۹ تا ۵۵۹ مخصوص مقاصد درون شهری و خطوط ۳۸۹، ۳۹۰ و ۸۲۵ برای مقاصد برون شهری از جمله پاتایا هستند.

فرودگاه بین المللی سووارنابومی با فراز و نشیب‌های بسیار زیاد در پیشینه‌ی خود، امروزه به عنوان یکی از کارآمدترین فرودگاه‌های جهان محسوب می‌شود. فرودگاهی که به رتبه‌های جهانی قانع نشده و هر روز سعی در رشد و توسعه دارد.

پاورقی‌ها

  1. سانسکریت زبان باستانی مردم هندوستان و زبان دینی مذاهب هندوئیسم و بودیسم است که از لحاظ زبان شناسی با پارسی باستان هم ریشه است.
  2. Bhumibol Adulyadej (بومیپول آدولیاده) متولد سال ۱۹۲۷ میلادی و نهمین پادشاه تایلند از دودمان چاکری بود. وی بیشترین طول سلطنت از میان پادشاهان کنونی جهان را داشت. آدولیاده در سال ۲۰۱۶ درگذشت.
  3. کدهای سه حرفی مربوط به کد فرودگاه از طرف سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی هستند.
  4. گروه هتل‌های آکور (Accor Hotels) یک کمپانی طراح و سازنده‌ی هتل، اقامتگاه و مکان‌های تفریحی در سراسر دنیا به مرکزیت پاریس، فرانسه است.

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle