Categories
خبر و رپورتاژ آگهی برند های برتر ارائه دهنده انواع کالا ریپورتاژ آگهی صنعت

شیرآلات صنعتی چیست؟

شیرآلات صنعتی، وسایلی هستند که وظیفه قطع، وصل و یا منحرف کردن جریان سیالاتی از قبیل، مایعات، گازها و حتی خمیرها را بر عهده دارد. این دسته از تجهیزات صنعتی به کمک باز و بسته کردن مسیر جریان سیالات می توانند آن ها را به جهت های دلخواه منحرف کنند. به طور کلی از شیرآلات صنعتی برای کنترل کردن جریان سیال عبوری از لوله ها استفاده می گردد. نوع بسیار‌ ساده این شیرآلات، ولو هایی است که در منازل مسکونی برای قطع و وصل کردن جریان سیال آب به کار گرفته می شود. اما در صنعت، سیال مورد استفاده تنها آب نیست، بلکه سیالاتی از قبیل نفت، بنزین، سیالات اسیدی، بخار آب، گاز های تحت فشار و بسیاری از سیالات دیگر نیاز به کنترل شدن دارند. باید توجه داشته باشید که برای کنترل هر سیال به خصوص باید ولو به خصوص آن انتخاب گردد، تا دوام و پایداری بیشتری داشته باشد. اما شیرآلات صنعتی به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟ چگونه می توان شیرآلات مناسب را انتخاب کرد؟

 

تاریخچه شیرآلات صنعتی

پیش از آنکه به بیان انواع شیرآلات بپردازیم، بهتر است پیشینه این محصول را بشناسیم. تقریبا ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، انسان ها از لوله ها و اتصالات سفالی و یا فلزی برای کنترل جریان سیال به محل های مورد نظر و فواره ها استفاده می کردند. حدود ۵۰۰ سال پس از میلاد مسیح برای هدایت و کنترل سیالاتی همچون آب، از لوله هایی با جنس سرب، نقره و مرمرین استفاده می شده است. ایده استفاده از شیر در سال ۱۹۷۳ میلادی و توسط یک دانشجو به نام آلموئن مطرح گردید. پیش از آن خروجی آب های سرد و گرم مجزا از یکدیگر بوده است و به این ترتیب آب خروجی یا بیش از حد گرم و یا بیش از حد سرد بود. به این ترتیب این ایده به ذهن آلموئن رسید که بهترین راه برای خروجی آبی با دمای مناسب اختلاط دو آب گرم و سرد است. به همین ترتیب اولین شیر مخلوط کننده به شکل شیر های کلاسیک امروزی ساخته شد. اما این شیر اولین بار مورد استقبال قرار نگرفت. اما او بالاخره توانست در سال ۱۹۴۰ و ۱۹۴۵ میلادی با ارائه طرح مناسب اولین نوع از شیرهای امروزی را روانه بازار کند. به این ترتیب مصرف کنندگان توانستند با مخلوط کردن دو آب گرم و سرد، به آبی با دمای ایده آل دست پیدا کنند.

 

انواع شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی و انواع آن

شکل 3: شیرآلات صنعتی و انواع آن

شیرآلات سوزنی

شیرآلات سوزنی به گونه ای طراحی شده اند که به کمک آن ها بتوان حرکت یک سیال را در لوله هایی با قطر و ضخامت اندک به طور کاملا دقیق کنترل کرد. از آنجایی که این شیر ها در حین کار عملکردی بسیار دقیق دارند، از آن ها در سیستم های ابزار دقیق و آزمایشگاه ها استفاده می شود.

 

شیرآلات سماوری

در صورتی که در دبی عبوری از لوله ها کم باشد، عمدتا از شیرآلات صنعتی سماوری برای کنترل سیال استفاده می شود. شیرهای پیسوار در این دسته از شیر ها قرار دارند. شیرهای سماوری تنها قادر هستند حرکت سیال را قطع و یا وصل کنند.

 

شیرآلات کروی

شیرآلات کروی به گونه ای طراحی شده اند که جریان سیال عبوری را تا ۱۸۰ درجه تغییر دهند. با توجه به سیستم عملکرد این شیر ها باید گفت، میزان افت فشار بیشتر خواهد بود. به این ترتیب احتمال وقوع پدیده کاویتاسیون و ضربه قوچ افزایش پیدا خواهد کرد.

 

شیرآلات زاویه ای

شیرآلات زاویه ای، نوع به خصوصی از شیرآلات کروی است، که وظیفه دارد جریان سیال را تا ۹۰ درجه منحرف كند. این دسته از شیرآلات صنعتی با توجه به ساختار خود، افت فشار کمتری را نسبت به شیرهای کروی ایجاد می کند.

 

شیرآلات توپی

این دست از شیرآلات دارای یک ساچمه کروی مانند هستند که به وسیله چرخش ۹۰ درجه محل عبور جریان سیال را مسدود می کند. از این دست شیرآلات صنعتی عموما برای لوله کشی آب گرم و سرد استفاده می شود.

 

شیرآلات کشویی

این دست از شیرآلات برخلاف شیرآلات کروی دارای افت فشار بسیار کمی هستند. زمانی از شیرآلات کشویی استفاده می گردد که انسداد کامل مسیر جریان سیال و یا باز شدن کامل آن مدنظر قرار داشته باشد.

 

شیرآلات دیافراگمی

شیرآلات صنعتی دیافراگمی چه ویژگی هایی دارند؟

شکل 3: شیرآلات صنعتی دیافراگمی چه ویژگی هایی دارند؟

این نوع از شیرآلات صنعتی بیشتر زمانی استفاده می شود که سیال های مورد استفاده قرار می گیرد که دارای خاصیت اسیدی باشند. چرا که شیرآلات دیافراگمی با استفاده از یک قطعه لاستیک قابل ارتجاع سایر قسمت های شیر را از جریان سیال جدا می سازد و مانع از برخورد آن ها با سیال عبوری می شود.

 

شیرآلات صنعتی برگشت معکوس فاضلابی

همانطور که از نام این دسته از شیرآلات صنعتی مشخص است، این شیرآلات در مجراهای فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که جریان فاضلاب بنا به دلایلی از قبیل ارتفاع کم ساختمان و یا مسدود شده راه عبوری به سمت راه های ورودی ساختمان برگشت می کند، توسط این شیرآلات متوقف خواهد شد.

 

شیر فشار شکن

همانطور که میدانید در یک شبکه آبرسانی شهری، ممکن است فشار وارد شده به یک محل بیش از اندازه باشد و به این ترتیب در منازل اثرات نامطلوبی را به همراه خواهد داشت. برای رفع این مشکل باید از یک شیر فشار شکن در نزدیکی کنتور آب استفاده کرد تا فشار جریان سیال را کاهش دهد.

 

شیرهای یکطرفه

همانگونه که از نام این نوع از شیرآلات مشخص است، شیرهای یکطرفه به سیال عبوری اجازه می دهد که تنها از یک مسیر عبور کند و امکان برگشت آن وجود وجود ندارد. از این شیر بیشتر در پالایشگاه ها و در مسیر تلمبه ها استفاده می شود تا جریان عبوری به درون تلمبه بازگشت نشود.

 

شیرهای پروانه ای

شیرهای پروانه ای بیشتر در صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد دارند. این دست از شیرآلات صنعتی بیشتر در محیط هایی استفاده می شود که میزان فشار سیال در آن محیط کم باشد. شیرهای پروانه ای قادر هستند که در هنگام حرکت و چرخش، میزان سرعت سیال را با کاهش سطح مقطع افزایش دهند.

 

شیرهای اطمینان

همانگونه که از نام این نوع از شیرآلات صنعتی مشخص است، وظیفه این شیرها افزایش سطح ایمنی است. همانطور که میدانید دیگ های بخار، کپسول ها و مخازن به طور کاملا مستقیم با افزایش فشار مواجه هستند. این دیگ ها برای آنکه میزان فشار موجود را کنترل کنند از تجهیزات کنترلی استفاده می کنند. اما گاهی اوقات به دلیل استهلاک موجود در سیستم، این تجهیزات به خوبی عمل نمی کنند. وظیفه شیرهای اطمینان آن است که در صورت افزایش فشار از حد مجاز، باز شده و فشار موجود در مخزن را کاهش دهد تا سیستم به وضعیت پایدار برسد.

 

شیر تخلیه

در مخازن و دیگ های تحت فشار، پس از مدتی قطرات آب و رسوبات ته نشین می شوند و با کاهش ضخامت جداره، عمر دیگ ها را کاهش می دهند. در چنین وضعیتی شیر تخلیه آب و رسوبات ته نشین شده را از مخزن خارج کرده و عمر دیگ ها را افزایش می دهند.

 

شیر سه راهی دستی

این نوع از شیر و اتصالات، نوع پیشرفته همان محصولی است که توسط آلموئن ارائه شده است. شیرهای سه راهی دستی برای کنترل دمای سیال خروجی از طریق مخلوط دو آب گرم و سرد به کار گرفته می شود. در این دست از شیرآلات، دو سیال در دو مجرا با دو دمای متفاوت با یکدیگر مخلوط شده و از یک خروجی با دمای ایده آل خارج می شوند.

 

شیر های خودکار

این دست از شیرآلات صنعتی، بیشتر در سیستم های ابزار دقیق استفاده می شود. این شیرآلات عمدتا دارای یک عملگر هستند که مطابق با دستورات ارسال شده از سیستم کنترل مرکزی چه از طریق الکتریکی و چه از طریق پنوماتیکی، میزان جریان عبوری از مجرای مورد نظر را کنترل می کند.

 

شیرهای تخلیه کننده فشار

مجاز، میزان فشار را از طریق خارج کردن سیال کاهش دهد. اما این شیرها با شیرهای اطمینان یک تفاوت عمده دارند. شیرهای تخلیه کننده فشار برای مایعات به کار برده می شود اما شیرهای اطمینان بیشتر برای کنترل فشار بخار آب و هوا به کار گرفته می شود.

 

برای مشاهده و سفارش شیرآلات صنعتی به لینک زیر مراجعه کنید:

نحوه انتخاب مناسب شیرآلات صنعتی

نحوه انتخاب صحیح شیرآلات صنعتی

شکل ۴: نحوه انتخاب صحیح شیرآلات صنعتی

 

در انتخاب شیرآلات صنعتی با توجه به نیاز خود، باید به نکات زیر توجه کنید:

جنس و متریال شیرآلات صنعتی

اولین نکته ای که در هنگام انتخاب شیرآلات صنعتی باید در نظر گرفت، جنس آن است. به طور معمول در صورتی که جریان عبوری از دارای خاصیت اسیدی باشد، باید از شیر و اتصالاتی استفاده گردد که در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان دهند.

 

نقشه تاسیسات و لوله کشی

به کمک نقشه های تاسیسات و لوله کشی می توان به محل تکیه گاه ها، میزان ارتعاشات در لوله و انبساط و انقباض لوله را پی برد و متناسب با آن به انتخاب شیرآلات صنعتی مورد نظر پرداخت.

 

نحوه عملکرد شیر

نکته دیگری که پیش از انتخاب شیرآلات صنعتی باید به آن توجه کرد، نحوه باز و بسته شدن شیر است. این که میخواهید شیر مورد نظر حداکثر و حداقل تا چه زاویه ای بچرخد و متناسب با آن مسیر را برای جریان سیال باز کند، می تواند به عنوان یکی از پارامترهای اساسی برای انتخاب شیر قلمداد شود.

 

میزان دبی عبوری از شیر

با دانستن این موضوع که شیرآلات صنعتی ماکزیمم و مینیمم جریانی که از خود عبور میدهد، میتواند در انتخاب شیرآلات مناسب به شما کمک کند. چرا که میزان دبی سیال عبوری مشخص کننده میزان افت فشار توسط شیر است.

 

میزان دمای کارکرد شیر

در برخی از موارد سیال عبوری از مجراها دارای دمای بسیار بالایی است. بنابراین باید از شیرآلات صنعتی برای کنترل این سیال استفاده گردد که در برابر دماهای بالا از خود مقاومت نشان دهد.

 

افت فشار

همانطور که میدانید افت فشار سیال به دلیل وجود دو عامل اساسی است. اولین عامل اصطکاک موجود در جداره لوله ها است و دیگری وجود شیر ها و اتصالات است که باعث به وجود آمدن افت های فرعی می شوند. در صورتی که افت فشار شیرآلات صنعتی از حد مجاز عبور کند، پمپ و یا کمپرسوری که در سیکل حرکتی سیال قرار دارد نمی تواند این افت فشار را جبران کند و به این ترتیب خروجی جریان سیال دچار مشکل خواهد شد.

 

نحوه راه اندازی شیرآلات صنعتی

یکی از مهمترین پارامترهایی که در هنگام انتخاب شیرآلات صنعتی باید به آن توجه کرد، نحوه راه اندازی آن ها است. به طور کلی شیرآلات می توانند به چهار روش مکانیکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی و برقی کنترل گردد. در روش مکانیکی، شیر از طریق چرخاندن، میزان عبور سیال را تعیین می کند. در روش هیدرولیکی و پنوماتیکی دستورات مرتبط با باز و بسته شدن شیر از طریق جریان سیال است و در روش برقی، عملگرهایی که بر روی شیر قرار داده شده اند، تنها به جریانات الکتریکی از خود حساسیت نشان می دهند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle