Categories
اخبار رپورتاژ آگهی رپورتاژ آگهی برند های برتر حوزه دیجیتال

سامسونگ و هواوی پرطرفدارترین گوشی اندرویدی در ایران

سال ۲۰۱۷ پژوهشی با جامعه آماری بالا در انگلیس انجام شد که در آن از افراد درباره برند تلفن همراهشان سوال پرسیده بودند. نتیجه‌ها نشان می‌داد که 48 درصد از پاسخ دهندگان این پرسشنامه آیفون داشتند. سامسونگ و سونی در رتبه‌های بعد از آن قرار گرفته بودند.

با این حال به نظر نمی‌آید که این رتبه‌بندی در ایران هم به همین شکل باشد. پرفروش‌ترین گوشی موبایل در سایت دیجیکالا دو مدل از سامسونگ است و سپس بعد از آن آیفون اس ای مشتری زیادی داشته‌است. تحقیق جامعی برای جواب دادن به این سوال در ایران انجام نشده است اما بر اساس گزارش وب سایت کافه بازار می‌توان درک نسبی از وضعیت رقابت بین آیفون و گوشی اندروید پیدا کرد. امروزه اپلیکیشن کافه بازار بر روی بیش از ۳۵ میلیون دستگاه نصب شده است که ۵۵ درصد آن‌ها از برند سامسونگ و  و ۲۳ درصد کاربران هواوی بوده‌اند.

اگرچه هیچ‌گاه به طور دقیق اعلام نشده که چند تلفن همراه هوشمند در کشور وجود دارد اما روزنامه دنیای اقتصاد دو سال قبل بر عدد ۴۰ میلیون دستگاه گمانه زنی کرده بود. گزارش کافه بازار در همان موقع هم نشان می داد که آن زمان ۲۸ میلیون دستگاه از این بازار بزرگ استفاده می‌کنند. بنابراین به صورت حدودی می‌توان ادعا کرد که  ۱۲ میلیون دستگاه موبایل هوشمند آن سال یا کافه بازار نداشته‌اند (مثلا تنها گوگل پلی یا مشابه‌های دیگر ایرانی داشته‌اند) و یا آی او اس بوده‌اند.

همچنین کافه بازار سال گذشته نیز اعلام کرد که سامسونگ، هواوی و سونی بیشترین برندهای گوشی بودند که از بازار استفاده می‌کردند. طبق این گزارش ۴ مدل پر رونق گوشی اندویدی شامل سامسونگ جی ۵، جی ۷، جی ۱، ای ۵ و سپس بعد از آن هواوی XE8, X8D بوده است.

بررسی آمار اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که در 6 ماه ابتدای سال به ارزش 100 میلیارد دلار تلفن همراه وارد کشور شده‌است. بیشتر این موبایل ها از امارات، کره، چین و سپس هنگ کنگ وارد کشور شده‌اند. بعد از آن همچنین ترکیه، ویتنام، سوئد و کویت از دیگر شرکای تجاری ما در واردات موبایل هستند. میزان خرید و فروش موبایل در ایران به طور قطع از این عدد بالاتر بوده‌است. چراکه آمار بسیار بالایی از موبایل‌ها از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند. حتی امروز نیز که طرح رجیستری آغاز شده در بازار خرید و فروش موبایل قاچاق در بازار رواج دارد. خبرگزاری تسنیم سی‌ام مهرماه امسال گزارش داد:« هم‌زمان با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه برای مقابله با پدیده قاچاق، فروشندگان تلفن همراه به شدت دنبال باز کردن جعبه‌‌های موبایل قاچاق و فعالسازی گوشی‌ها و البته فروش مجدد آنها با قیمتی گران‌تر از گوشی‌های وارداتی رسمی هستند.»

چه شرکت موبایلی به ایرانیان اهمیت می‌دهد؟

خرید و فروش موبایل یک رابطه دو طرفه بین مشتری و خریداران است.

به خصوص کشورهایی که زبان اصلی آنها انگلیسی نیست اهمیت زیادی به این رابطه دو طرفه می‌دهند. از بین برندهای پرفروش به نظر می‌آید که آیفون نامهربان‌ترین برند گوشی در ایران است. تا همین چند وقت پبش در کیبوردهایش زبان فارسی نداشت و کاربران باید با استفاده از زبان عربی تایپ می‌کردند. بعد و قبل از تحریم‌ها اپ استور همچنان برای ایرانی‌ها فیلتر است. یعنی اگر بخواهید از اپ استور استفاده کنید باید فیلتر شکن داشته باشید و بدون فیلترشکن هم نمی‌توانید وارد اپ استور شوید. از سوی دیگر برای به روز کردن گوشی از شما می‌خواهد که نام کشورتان را وارد کنید اما نام ایران در آن موجود نیست. غیر از آن هر از چند گاهی نیز ارور۱۰۰۹ آیفون می‌تواند تمام روز یک کاربر را کلافه کند. در مقایسه اما سامسونگ نسبتا رابطه بهتری با ایرانی‌ها برقرار کرده‌است. برخلاف آیفون سامسونگ مدت‌هاست که در تهران فعال است.  همچنین هواوی یکی از مارک‌های موبایل است که سعی کرده به هر قیمتی که شده توجه کاربر ایرانی را به خود جلب کند. به نظر می‌آید با توجه به جدیدتر بودن این گوشی در بازاریابی برای خود در ایران نیز موفق‌تر عمل کرده‌است.

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle