Categories
مقالات رپورتاژ آگهی

روش های بازاریابی با کمترین بودجه

همه مدیران و و بازاریابان بدنبال موثرترین روش های بازاریابی هستند ، اما امکانات بازاریابی و موفقیت آن بستگی به بودجه شما دارد .

با اینکه بازاریابی و تبلیغات نیازمند هزینه هستند، اما راه‌هایی هم برای بازاریابی وجود دارند که چندان پرهزینه به نظر نمی‌رسند.

به نقل از HupSpot، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر بازاریابی، کمبود بودجه‌ی شرکت‌ها است. شرکت نوپای شما نیز به‌احتمال زیاد با مشکل بودجه‌ی کم دست به گریبان است، مگر این‌که در امر بازاریابی جسارت زیادی داشته باشید یا یک سرمایه‌گذار بزرگ از شما حمایت کند. در این گزارش در مورد روش‌هایی بحث می‌کنیم که می‌توانند به بازاریابی شرکت شما باوجود در اختیار داشتن بودجه‌ی اندک کمک کنند.

پارتیزانی عمل کنید

بازاریابی پارتیزانی به جای اینکه بر بودجه متکی باشد، بیشتر از اهرم خلاقیت، ابتکار و اصالت استفاده می‌کند. صاحبان بیزینس‌های کوچک به زیرکی از این نوع بازاریابی برای رقابت با شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های کلان استفاده می‌کنند. هیچ محدودیتی برای ایده‌های خلاقانه در حوزه‌ی بازاریابی پارتیزانی وجود ندارد. در اینجا به چند مورد از این ایده‌ها اشاره می‌کنیم:

اگر شرکت شما در مکان ثابتی مستقر است، کسی را استخدام کنید تا اثر هنری چشمگیری در بیرون از ساختمان برای جلب‌توجه رهگذران بیافریند.
اگر شما محصولاتی می‌فروشید که کاربرد عمومی دارد، بهتر است با استخدام افرادی، محصولات خودتان را به‌صورت غیرمستقیم به خریداران بالقوه پیشنهاد دهید. مثلا کمپانی سونی افرادی را استخدام کرد تا در سطح خیابان از افراد بیگانه بخواهند از آن‌ها عکس بگیرند، سپس در مورد کیفیت عکس و قابلیت‌های دوربین با آن‌ها صحبت کنند.
با استفاده از یک گروه از افراد و اجرای نمایش خیابانی، می‌توانید برند خود را به دیگران بشناسانید.

در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید

بنا بر تحقیقات انجام‌شده در مورد تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی، هم‌اکنون دو‌سوم مردم آمریکا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این میزان رشد ۱۰ برابری نسبت به دهه‌ی پیش را نشان می‌دهد.

از شبکه‌های اجتماعی محبوب می‌توان به فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام، پین‌ترست (Pinterest)، ردیت (Reddit)، لینکدین (LinkedIn)، گوگل‌پلاس و اسنپ‌چت (Snapchat) اشاره کرد. هر یک از این پلت‌فرم‌ها قابلیت‌ها و مزایای خود را دارند و باید از روش متفاوتی برای بازاریابی در هرکدام از آن‌ها استفاده کرد. به‌جای اینکه سعی کنید در همه‌ی این شبکه‌ها حضور داشته باشید، بهتر است ابتدا بر تعداد خاصی از آن‌ها تمرکز کنید.

محتوای ارزشمند تولید کنید

نه‌تنها مشتریان بالقوه از محتوای خوب لذت می‌برند، بلکه گوگل نیز به این گونه محتوا توجه دارد. روش‌هایی زیادی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات وجود دارد؛ از جمله‌ی وب‌نویسی، ساخت ویدیو یا فایل صوتی، طراحی اینفوگراف‌ یا ارائه‌ی مقاله به وب‌سایت‌های معتبر. با تولید محتوای خوب، نه‌تنها به‌عنوان کارشناس اعتبار کسب می‌کنید؛ بلکه به‌صورت رایگان، ترافیک قابل توجهی به‌سوی محتوای شما سرازیر می‌شود. شما همچنین می‌توانید به‌عنوان نویسنده‌ی مهمان در یک سایت مطلب بنویسید یا مصاحبه داشته باشید.

لازم نیست که خودتان وظیفه‌ی تولید محتوا را انجام دهید. می‌توانید نویسنده یا طراح گرافیک استخدام کنید و از مهارت‌های دیگران سود ببرید. اگر ایده‌ی جدیدی به ذهنتان نرسید، می‌توانید محتوای قبلی را به شکل متفاوتی ارائه دهید.

سازمان‌دهی رقابت

می‌توان گفت تقریبا همه‌ی افراد عاشق هدایای رایگان هستند. با ارائه‌ی رایگان آیتم‌های دل‌نشین و جالب به خریداران بالقوه، هم می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و هم اینکه آگاهی مردم نسبت به برندتان را افزایش دهید. لازم نیست این هدایا خیلی گران‌قیمت باشند. چیزهایی مانند کتاب‌های الکترونیکی، فهرست‌ها و کاتالوگ‌ها هزینه‌ی زیادی به شما تحمیل نخواهند کرد، جز اینکه کمی از زمان شما را خواهند گرفت.

همچنین می‌توانید با عضویت در گروه‌های فیس‌بوک به تبلیغ برند خود بپردازید. از اعضا بخواهید با خرید رایگان محصول شما یا خرید با تخفیف‌های بالا، نظر صادقانه‌ی خودشان در مورد محصولات را با شما در میان بگذارند. باید اهدای هدایای فیزیکی با نام برند خود را نیز در نظر بگیرید؛ بادکنک، قاب تلفن هوشمند، جاکلیدی، خودکار و دفتر یادداشت محبوب همگان هستند.

شما همین‌طور می‌توانید با تأکید بر جنبه‌ی مفرح و جالب بودن در بازاریابی محصولاتتان، توجهات زیادی را به‌سوی محصول خود جلب کنید. یکی از هیجان‌انگیز‌ترین تلاش‌ها برای جلب توجه افراد به‌سوی بیماری ALS، چالش سطل آب بود. مردم از آشنایان و دوستان خود دعوت می‌کردند که در ۲۴ ساعت آینده سطل آب یخ روی خود بریزند و اگر این کار را نمی‌کردند باید به مؤسسات خیریه‌ی فعال در بیماری ALS مبلغی اهدا می‌کردند.

در خدمت شریکان خود باشید

وقتی که شما صاحب یک کسب‌وکار کوچک با بودجه‌ی بازاریابی محدود هستید، شریک شدن با شرکت‌های دیگر می‌تواند نقش مکمل را داشته باشد. شرکای شما می‌توانند تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و خرده‌فروشان باشند. با این کار نه‌تنها هر دو طرف منتفع می‌شوند، بلکه از طریق روابط و نفوذ شریکتان می‌توانید اعتبار بیشتری برای برند خود کسب کنید.

یکی از راه‌های همکاری می‌تواند این‌گونه باشد که لیست مشتریان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و به ازای هر فروشی که خواهید داشت، کمیسیون شریکتان را بپردازید. فقط توجه داشته باشید که اجازه‌ی شریکتان برای دسترسی به لیست مشتریانش را داشته باشید.

برای بازاریابی پستی از شریکتان بخواهید که شما را در هزینه‌ی پستی شریک کند و در مقابل به شما اجازه دهد که آگهی‌های کاغذی خود را در بسته‌های پستی آن‌ها قرار دهید. اگر شریک شما ساختمانی مخصوص خرده‌فروشی محصولات دارد، از آن‌ها بخواهید کاتالوگ شرکت‌ شما را در محل انتظار مشتریان قرار دهد.

همین‌طور می‌توانید با مشتریان خود نیز شراکت کنید؛ به این نحو که به ازای معرفی برندتان به دیگران، به آن‌ها پاداش یا تخفیف در خرید‌ها‌ی آینده اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که مردم به توصیه‌ی اطرافیان خود اهمیت زیادی می‌دهند.

از کانال‌های تبلیغاتی ارزیابی‌شونده استفاده کنید

روش‌های تبلیغات سنتی مانند آگهی‌های تلویزیونی و روزنامه‌ای با این‌که ممکن است توده‌ی مردم را هدف قرار دهند، اما بسیار هزینه‌بر هستند و ارزیابی تأثیرگذاری آن بسیار مشکل است. از طرف دیگر تبلیغات آنلاین تأثیرگذارتر و هدفمندتر است. روش‌های محبوب بازاریابی اینترنتی، آگهی‌های گوگل و فیس‌بوک هستند. فراموش نکنید که بیزینس خود را وارد لیست‌ سرویس‌های آنلاین مانند Google Business و Google Maps و Yelp کنید. شما همین‌طور می‌توانید جدیدترین محصولات خود را از طریق این سرویس‌ها به‌صورت رایگان یا با هزینه‌ی اندک معرفی کنید:

یک پیام تلفنی، زمانی که افراد در پشت خط یا لیست انتظار قرار دارند
پوستر‌های تبلیغاتی با تبلیغ فروش ویژه یا معرفی محصولات جدید تهیه کنید
استیکر‌هایی که می‌توانید با چسباندن به خودروی خود، حین رانندگی در سطح شهر، بیزینس خود را تبلیغ کنید
از طریق ایمیل و سربرگ‌ها تبلیغات کنید
تخفیف‌های ویژه برای مناسبت‌ها‌ی مختلف یا ارسال هدایا به مشتریان در نظر بگیرید.

از رسانه‌ها نهایت استفاده را ببرید

معرفی برند توسط رسانه‌ها را می‌توان به‌عنوان یک روش بازاریابی رایگان قلمداد کرد. برای جلب توجه اهالی رسانه، از این روش‌ها استفاده کنید:

از رسانه‌ها دعوت کنید تا یک نمایش عمومی را که برای تبلیغ برند شما در سطح شهر انجام خواهد شد، پوشش دهند.
یک فعالیت خدماتی به جامعه ارائه دهید و پیش از انجام آن، با انتشار یک بیانیه دیگران را از این کار آگاه کنید. برای مثال اخیرا یک آرایشگر اعلام کرد که در روزهای خاصی، سرویس رایگان به افراد بی‌خانمان ارائه می‌دهد.
اسپانسر یک رویداد شوید و با اهدای محصولات یا سرویس‌های خود به‌عنوان جایزه، برند خود را تبلیغ کنید.
خود را برای یک رقابت یا جایزه‌ی بیزینسی نامزد کنید، اگر برنده شوید، چه بهتر!
از فرصت‌های پیش‌آمده برای معرفی کسب‌ و کارتان نهایت استفاده را ببرید، مثلا در یک برنامه‌ی تلویزیونی یا رادیویی حضور داشته باشید. برای آگاهی از چنین فرصت‌هایی می‌توانید عضو سرویس Help A Reporter Out شوید.

با کمک به دیگران به خودتان کمک کنید

یک اصل اساسی در بازاریابی این است که تمام کارهایی که می‌کنید باید به خاطر مخاطبانتان باشد. باید بازاریابی خود را به نحوی انجام دهید که به‌جای ایجاد مزاحمت برای مخاطبان و رنجش آن‌ها، به اتفاقی خوشایند و آگاهی‌بخش تبدیل شود. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

اطلاعات سودمند ارائه دهید. ثابت شده است که بازاریابی اطلاعاتی تأثیر زیادی بر افزایش میزان فروش دارد. باید در مورد مشکلاتی که مخاطبان شما با آن‌ها مواجه هستند، اطلاع‌رسانی کنید؛ به این ترتیب نه‌تنها پایگاه مردمی خود به‌عنوان یک صاحب بیزینس آگاه را مستحکم می‌کنید، بلکه خودتان را بخشی از راه‌حل به دیگران معرفی می‌کنید. برای انجام این کار می‌توانید یک جلسه‌ی حضوری ترتیب دهید یا حتی جلسه‌ی آنلاین (وبینار) برگزار کنید. همچنین در رویدادهای مرتبط سخنرانی کنید.
به سؤالات مخاطبان در فروم‌ها و وب‌سایت‌هایی نظیر Quora‌ پاسخ دهید و آن‌ها را برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت خود ارجاع دهید. می‌توانید این فروم‌ها را در وب‌سایت‌هایی نظیر Find A Forum.Net پیدا کنید.
مخاطبان خود را سرگرم کنید. کاری کنید که بخندند یا گریه کنند. احساسات آن‌ها را برانگیخته کنید. تبلیغات خنده‌دار و تأثیرگذار تهیه کنید تا اثرگذاری سریع‌تری داشته باشند.

بازاریابی یک بیزینس، آن‌هم با بودجه‌ی محدود کاملا امکان‌پذیر است. کافی است خلاقیت و ابتکار داشته باشید و راه‌های جدیدی امتحان کنید.

برای شروع پیشنهاد شگفت انگیز ما به شما رپورتاژ آگهی است که یکی موثر ترین و کم هزینه ترین روش های بازاریابی آنلاین است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle