Categories
اخبار برترینها خبر و رپورتاژ آگهی برند های برتر ارائه دهنده انواع خدمات رپورتاژ آگهی رپورتاژ آگهی همایش ها

در علی‌بابا چه می‌گذرد؟

نگاهی به شرکت موفق علی‌بابا از فرهنگ سازمانی تا همایش توسعه فردی

 این روزها کسی نیست که در اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی فعال و یا پیگیر اخبار این حوزه باشد و آوازه‌ی علی‌بابا را نشنیده باشد. استارتاپی که سه سال پیش متولد شد و امروز نه تنها به بزرگ‌ترین کسب‌وکار آنلاین خدمات سفر و گردشگری تبدیل شده، بلکه در ردیف ارزشمندترین استارتاپ‌های ایران قرار دارد.

بسیاری از فعالان این حوزه مشتاق هستند بدانند در علی‌بابا چه می‌گذرد، چه چیز عامل موفقیت این استارت‌آپ کم سن و سال شده و چه چیز در علی‌بابا در جریان است که توانسته در این مدت کوتاه، بزرگ‌ترین سهم خدمات آنلاین سفر را از آن خود کند.

وقتی از مدیران علی‌بابا از دلایل موفقیت کسب‌وکارشان سوال می‌کنیم، اصلی‌ترین دلیل رشد خود را فرهنگ سازمانی عمیق و پایبندی به آن می‌دانند. تفکری که حتی در شعار اصلی این شرکت نیز دیده می‌شود: “رهبری بی‌رقیب بازار با خلق تجربه‌ی شایسته‌ی سفر از طریق تمرین موثر راهبری” و بی دلیل نیست که برای دومین بار همایش سالانه‌ی راهبری را در حالی‌که تنها سه سال از فعالیت‌شان گذشته است، برگزار کردند.

همایش علی بابا

اما چرا فرهنگ سازمانی عامل موفقیت علی‌بابا است؟

مطالعه در مورد تجربه‌ی کارکنان IBM و  Google و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین فرهنگ سازمانی و عملکرد و نگهداشت کارکنان وجود دارد. همچنین شواهدی در مورد ارتباط بین سودآوری شرکت و فرهنگ نیز بدست آمده است. هرچه فرهنگ شرکت به سمت تعالی حرکت کند و نمود آن در سازمان بیشتر باشد، انگیزه و تعهد به سازمان در کارکنان افزایش می‌یابد. واضح است که فرهنگ سازمان باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد و مولفه‌ی مهم در ایجاد و تعریف فرهنگ، بر اساس این مطالعه، راهبری است.

راهبری دقیقا همان جوابی است که مدیران علی‌بابا در پاسخ به این سوال داده‌اند. آن‌ها معتقدند هر فرد می‌تواند راهبر باشد و تنها با راهبری است که می‌توان در مسیر توسعه‌ی خود و سازمان قدم گذاشت.

علی‌بابا کارمندان را به قدم گذاشتن در مسیر راهبری، از عامل بودن تا تعهد به چیزی فراتر از خود تشویق می‌کند. رهبران علی‌بابا نگاهی فراتر از ارائه‌ی خدمات و تسهیلات برای کارکنان سازمان خود دارند و تلاش می‌کنند با کمک کارکنان محیطی را فراهم کنند که آن‌ها در آن احساس ارزشمند بودن کنند و از کار خود نهایت لذت را ببرند. از همین رو “کار با حال خوش” یکی از ارزش‌های علی‌بابایی‌ها است.

همایش علی بابا

معنای فرهنگ سازمانی فراتر از یک توافق‌نامه‌ی مکتوب است و جایگاه واقعی آن در باور کارکنان است. بی‌دلیل نیست که امروز علی‌بابا توانسته نزدیک به 400نفر نیروی نخبه را گردهم آورد و در زمانی کوتاه عنوان پر رشدترین کسب‌وکار آنلاین ایرانی را از آن خود کند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle