Categories
اخبار رپورتاژ آگهی رپورتاژ آگهی برند ها و استارت آپ های دارای اپلیکیشن رپورتاژ انتشارات و کتاب

چرا رونق خرید و فروش کتاب دست دوم مهم است؟

در هرخانه تکانی معمولا کتاب‌ها جزو قربانیان اصلی هستند و خیلی‌ها دلشان می‌خواهد از شرشان هرچه سریع‌تر راحت شوند.

اما این روزها سوال دیگری مطرح است. چرا کتاب را دور بیندازیم وقتی خریدارانی دارد؟ اگر تا چند سال پیش کتاب‌ها را گونی گونی می‌کردید و دور می‌ریختید یا برای فروششان مجبور بودید آنها را تا مرکز شهر و مثلا میدان انقلاب ببرید، این روزها به کمک سایت‌های آنلاین؛ خرید و فروش کتاب دست دوم به راحتی انجام می‌شود.

یکی از چیزهایی که دست دوم بودن چندان تاثیری روی آن نمی‌گذارد کتاب است. وقتی هدف، خواندن یک کتاب باشد دیگر چندان فرقی نمی‌کند که شما کتابی خیلی نو دستتان گرفته باشید یا کتابی که پیش از این دست شخص دیگری بوده است. صفحه‌های سالم یک کتاب کافی‌ست که به اندازه یک کتاب نو باارزش باشد.

خرید و فروش کتاب دست دوم از این نظر که  از کتاب نو ارزان‌تر درمی‌آید این روزها پرونق‌ است، اگرچه عده‌ای معتقدند هنوز هم آنطور که باید و شاید بازار خودش را پیدا نکرده. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر به چشم می‌آید که شما فردی کتابخوان باشید و هربار خرید کتاب نو با توجه به گرون بودن نسبی آن، برایتان هزینه زیادی را در برداشته باشد.  کتاب‌هایی هم هستند که شما به تعداد زیادی از آنها نیاز دارید و نمی‌ارزد که برای مقطعی کوتاه بخواهید برایشان پول زیادی صرف کنید، مثل کتاب‌های آموزشی و کمک درسی.

بین همه کالاهایی که دست دوم خرید و فروش می‌شوند، خرید کتاب دست دوم از بقیه مطمئن‌تر است. قیمت و سال انتشار روی جلد نوشته شده و خریدار می‌تواند با توجه به سال نشر کتاب، متوجه شود که کتاب را بالاتر از قیمت بازار یا حتی یک کتاب نو می‌خرد یا پایین‌تر. کتاب شاید تنها چیزی باشد که کیفیت آن بستگی به ظاهرش ندارد، چیزی که مهم است محتواست و کتاب دست دوم هم همین ویژگی را دارد. همچنین از آنجایی که برخی از کتاب‌ها دیگر چاپ نمی‌شوند و نمی‌شود در بازار پیدایشان کرد، همیشه سراغ کتاب‌های دست دوم رفتن، یکی از گزینه‌هاست.

خرید و فروش کتاب دست دوم بخصوص کتابهایی که آدم تنها در مقطعی از زندگی‌اش به آنها نیاز دارد هم اقتصادی است و هم به محیط زیست و کاهش قطع درختان برای تولید کاغذ کمک می‌کند. به جای اینکه کتاب یک مصرف کننده داشته باشد باید آن را به دست مصرف‌کننده‌های مختلف رساند و نهایت استفاده را کرد.

 

بازار آنلاین کتاب دست دوم

دیگر برای خرید و فروش کتاب دست دوم لازم نیست فقط به کتابفروشی مراجعه کرد و پول زیادی پرداخت یا برای فروششان از روش کیلویی یا مراجعه به کسانی که کتابخانه شخصی می‌خرند بهره گرفت. اگر کتابها را سالم و قابل استفاده نگه داشته باشید، با یک آگهی می‌توان برایشان خریدار پیدا کرد یا اینکه تقاضای کتابهایی را داشت که در کتابفروشی‌ها به قیمت گزاف موجودند اما صاحبانشان دیگر نیازی به آنها ندارند.

شاید شما هم برای فروش و یا خرید کتاب دست دوم به فکر مغازه‌های مخصوص به این کار هم افتاده باشید، ولی در بیشتر این مغازه‌ها کتاب‌ها بدون نظم و ترتیب چیده شده‌اند و پیدا کردن یک کتاب در بین صدها کتاب کار را مشکل می‌کند، از طرفی معمولا در این مغازه‌ها کتاب را کیلوئی و پایین‌تر از قیمت اولیه‌اش خریداری می‌کنند، به طوری که دست آخر پول کمی دستتان را می‌گیرد، در حالی که در فروش آنلاین واسطه از بین می‌رود و شما با قیمتی توافقی یا مبادله کتابی با کتاب دیگر پیش می‌روید.

“کتاب گران است” این دلیل بسیاری برای نخریدن کتاب و همچنین یکی از دلایل آمار پایین مطالعه در ایران است در حالی که با رونق فروش آنلاین کتاب دست دوم فرهنگ مطالعه هم ارتقا پیدا می‌کند و بازار خرید و فروش کتاب رونق می‌گیرد، چراکه هرکس با خرید کتابی می‌داند که می‌تواند در بازار آن را دوباره بفروشد.

در مغازه‌های فروش کتابهای دست دوم عموماً تنها سی درصد از قیمت پشت جلد کم می‌کند. اگر دنبال خرید کتاب آموزشی یا کمک درسی هستید پیشنهاد این است که اول به سایت‌هایی مثل دیوار سر بزنید که خریداران و فروشندگان بدون واسطه در آن آگهی می‌گذارند. کافی است یک تماس بگیرد و با فروشنده هماهنگ کنید و بعد به کتاب‌هایی که می‌خواهید برسید.

 

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle