Categories
دسته‌بندی نشده

خرید و فروش سازهای سنتی و فرنگی

یکی از هنرهایی که هم به هنرمند آرامش می‌دهد و هم گوش شنوندگان را نوازش می‌دهد و به آنها لذت می‌بخشد، موسیقی است.

قرن‌هاست که ساز زدن و موسیقی با فرهنگ ایرانی عجین شده است و شاید قرنی است که خوشبختانه تقریبا بین همه خانواده‌ها با فرهنگ‌های مختلف فراگرفتن موسیقی متداول شده است. در این نوشتار می‌خواهیم به معرفی اجمالی چند ساز ایرانی و فرنگی بپردازیم تا افرادیکه به دنبال یادگیری و خرید و فروش سازهای سنتی یا فرنگی هستند، کمی با تاریخچه این سازها آشنا شوند.

 

بربط

بربط با فتج ب اول و دوم (barbat) ساز بسیار قدیمی ایرانی است که در رده‌های سازهای زهی زخمه‌ای به حساب می‌آید و در کشورهای خاورمیانه مانند ایران و کشورهای عربی رواج دارد.

بربط که بعد از اسلام به کشورهای عربی برده شد، خاستگاه‌اش به نگاره‌های کنده شده عیلامی در هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح در جنوب و جنوب غربی ایران برمی‌گردد. به این دلیل این ساز بربط نامیده شده که به گفته مستشرق و موسیقی شناس مشهور انگلیسی، هنری جرج مایر، کاسه این ساز به شکل سینه (بر) مرغابی (بط) است. با تصرف اسپانیا توسط اعراب در قرن یازدهم، این ساز را که اعراب العود می‌نامیدند به اروپای جنوبی معرفی کردند.

در واقع بربط جد گیتارهای فعلی است که با خروج اعراب از اسپانیا در قرن ۱۵ میلادی برای خود در بین اسپانیایی‌ها جایی باز کرده بود و ساز محلی آن مردم شده بود و با اعمال تغییراتی در اندازه و تزیینات روی آن، سازی به نام گیتار متولد شده بود.

 

گیتار

گیتار (guitar) این روزها ساز فرنگی محبوبی شده است که بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقمند به یادگیری آن هستند، بطوریکه خرید و فروش گیتار رواج زیادی دارد.

گیتار که با انگشتان دست راست یا با پیک نواخته می‌شود، به انواع کلی آکوستیک، کلاسیک و الکتروکلاسیک تقسیم می‌شوند. برای معرفی این سه نوع باید گفت که آکوستیک تنها از بدنه آن صدا تقویت می‌شود و صدای سیم‌های این ساز در بدنه چوبی توخالی آن تقویت شده و به گوش شنونده می‌رسد. این نوع گیتار معمولا دارای شش سیم فلزی است. در اسپانیا این نوع گیتار را فلامنکو می‌نامند.

گیتار کلاسیک هم با بدنه کوچکتر از فلامنکو و از چوب‌هایی به رنگ تیره قهوه‌ای ساخته شده است. ضمن اینکه به جای سیم‌های فلزی شامل سه سیم نایلونی و سه سیم فلز تنیده شده به دور ابریشم تشکیل شده است. تقریبا بین گیتارهای کلاسیک و فلامنکو تفاوت چندانی نیست. لازم به ذکر است که در ایران گیتار کلاسیک متداول‌تر و مرسوم‌تر است.

گیتار الکترو کلاسیک هم که به نام گیتار برقی یا الکترونیک شناخته شده‌تر است، صدایش با پیکاپی به شکل سیگنال الکترونیکی درآمده و بعد از طی مسیرها و برخی ادوات الکترونیکی توسط آمپلی فایر تقویت شده و بالاخره از طریق اسپیکرهای آمپلی فایر به گوش ما می‌رسد.

 

اگر علاقمند به خرید آلات و لوازم موسیقی هستید، پیشنهاد می‌شود به سایت دیوار به بخش سرگرمی و فراغت و بعد انتخاب گزینه آلات موسیقی مراجعه کنید تا انواع سازهای فرنگی و ایرانی که می‌خواهید به صورت نو یا کارکرده را مشاهده کرده و هرکدام که مدنظرتان هست را خریداری کنید.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle