Categories
مقالات رپورتاژ آگهی

محتوای اسپانسر شده چه تفاوتی با رپورتاژ آگهی و تبلیغات همسان دارد؟

درواقع مرز بین محتوای اسپانسر شده با رپورتاژ آگهی و تبلیغات همسان نامشخص است. در واقع، تمام آنها اشکال مختلف تبلیغات اینترنتی هستند ولی البته تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. در عین حال، هدف تمام آنها مشترک است؛ بیشتر دیده شدن.

اما هر کدام از آنها به طور جداگانه چه کاربردی دارند و در چه مواردی باهم هم پوشانی دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوال‌ها، با ادامه‌ی این مقاله با ویرلن همراه باشید.

 

محتوای اسپانسر شده چیست؟

محتوای حمایت شده “محتواییست که  به عنوان شکلی از تبلیغات در وب سایت‌های اجتماعی و محبوب منتشر می‌شود.

این محتوا اسپانسر دارد و توسط یک شرکت خاص حمایت مالی می‌شود. محتوای حمایت شده معمولا در فعال ترین یا پربازدیدترین صفحه‌ی یک وبسایت منتشر می‌شود و با افزایش مخاطب و بازدید، محبوبیت قابل توجهی را برای تبلیغ دهنده به همراه خواهد داشت.”

به عبارت دیگر، تبلیغ کنندگان، اسپانسر یک محتوای محبوب در یک صفحه‌ی وب می‌شوند، تا کالا یا خدمات خودشان نیز توسط این نوع محتوا معرفی و دیده شود.

این نوع تبلیغات شبیه کاریست که برخی شرکت‌ها نیز انجام می‌دهند. مثلا شرکت‌هایی که اسپانسر اتومبیل‌ها یا ورزشکاران زمین گلف می‌شوند. برخلاف رپورتاژ آگهی، معمولاً محتوای اسپانسر شده در مورد کالا یا خدمات شخص اسپانسر نوشته نمی‌شود، بلکه در مورد یک موضوع مرتبط نوشته می‌شود. مثلا اگر یک محتوا توسط اسکچرز اسپانسر شود، ممکن است در مورد ورزش یا مُد باشد و فقط چنین چیزی در آن ذکر ‌شود “این پست توسط اسکچرز اسپانسر شده است.”

به عبارت دیگر، مخاطبین محتوا را به خاطر اسپانسر آن نمی‌خوانند و مقاله نیز به بنیانگذاران شرکت اسپانسر مربوط نیست.

گوگل و FTC قوانین  مشخصی در مورد محتوای حمایت شده دارند و طبق آن، هر زمان که پولی برای این نوع  تبلیغات رد و بدل شود، باید به اطلاع مخاطبین برسد و کاملا مشخص باشد. این امر به این دلیل است که مخاطبین گمراه نشوند.

 

رپورتاژ آگهی چیست ؟

مفهوم رپورتاژ آگهی از مدتی قبل در حیطه‌ی دیجیتال مارکتینگ شکل گرفته است. اما اولین استفاده از آن به سال 1946 بر می‌گردد.

به بیان ساده، رپورتاژ آگهی تبلیغاتی است که در قالب یک مقاله ارائه می‌شود.

رپورتاژ آگهی با تبلیغات متداول قدیمی متفاوت است زیرا به شکل مقاله‌ها‌ی موجود در نشریات طراحی می‌شود.

رپورتاژ ها بسته به پلتفرم انتشار خود، با هم متفاوت اند. این نوع تبلیغات به صورت نوشتاری در روزنامه‌ها، وبلاگ‌ها و مجلات منتشر شده و در واقع نوعی از مقاله اند که پیرامون یک محصول یا خدمات خاص نوشته می‌شود. در تلویزیون به صورت برنامه‌ی تبلیغاتی یا برنامه‌ی گفتگو درباره‌ی یک محصول یا خدمات خاص نمایش داده می‌شوند. در رادیو معمولا به شکل بحث درباره‌ی محصول یا خدمات خاصی ارائه می‌شود.

رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات پولی است و این قضیه باید همیشه اعلام شود؛ خصوصاً هنگامی که این تبلیغات در اینترنت منتشر می‌شود.

علاوه بر این، رپورتاژها از محبوبیت بیشتری در بین مخاطبین برخوردار هستند، زیرا در ظاهر به شکل مقاله‌های معمولی اند و شباهت کمتری به تبلیغات دارند. در اینجا چند نکته برای یک رپورتاژ آگهی موثر و کارآمد ارائه شده است:

  • هنگام خرید رپورتاژ آگهی مطمئن شوید که محل انتشار رپورتاژ شما کاملا به آن مرتبط است. (به عنوان مثال: تبلیغ عروسک باربی متناسب یک مجله تناسب اندام نخواهد بود.)
  • یک تیتر جذاب و چشمگیر بنویسید. (این همان چیزی است که توجه مخاطبین را به خود جلب می‌کند.)
  • اطمینان حاصل کنید که رپورتاژ تبلیغاتی شما خسته کننده نباشد. (این باعث می شود مخاطب علاقه خود را از دست بدهد.)
  • تصاویر را نیز در رپورتاژ خود بگنجانید (این مساله به فروش محصول یا خدمات کمک می‌کند.)

 

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان در سال 2013 محبوب شد و از آن سال به بعد نیز به رشد خود ادامه داد.

اما تبلیغات همسان چیست؟ طبق گفته‌ی هاروارد بیزینس ریویو، در مورد معنی تبلیغات همسان همچنان بحث‌هایی وجود دارد. بیشتر اطلاعاتی که درباره‌ی تبلیغات همسان در اینترنت وجود دارد بسیار مبهم‌اند.

تبلیغات همسان طبق تعاریف، “روشی است که در آن تبلیغ کننده سعی می‌کند با ارائه‌ی محتوایی در حیطه‌ی تجارب کاربر، توجه او را به خود جلب کند.” این تعریف به نظرتان کمی آشناست؟ پس از انجام برخی تحقیقات مشخص شد که عبارت “تبلیغات همسان” به نوعی یک جایگزین جذاب تر برای همان رپورتاژ آگهی است!

البته چند تفاوت جزئی و کوچک بین تبلیغات همسان و رپورتاژ وجود دارد.

تبلیغات همسان به طوری طراحی و نوشته می‌شوند که خواننده متوجه نشود در حال خواندن تبلیغات است، اما رپورتاژ کاملا به عنوان تبلیغات شناخته و خوانده می شود.

علاوه بر این، تبلیغات همسان فقط در یک پلتفرم و یکبار منتشر می‌شود. اما همین تبلیغات در قالب رپورتاژ آگهی می‌تواند در چندین نشریه مختلف منتشر شود (به عنوان مثال: تبلیغات همسان در BuzzFeed فقط در وب سایت آنها نمایش داده شده و جای دیگری کپی نمی‌شود.)

بحث‌های زیادی پیرامون مفهوم حقیقی تبلیغات یکسان وجود دارد، زیرا هیچ کس نمی تواند کاملا متوجه شود تبلیغات همسان چیست. اما اگر این تبلیغات به درستی انجام نشود، شناسایی آنها کار بسیار آسانی خواهد بود.

البته در ایران تبلیغات همسان یا تبلیغات نیتیو به عنوان بک مدل جایگزین تبلیغات کلیکی در سایت های پربازدید جا افتاده است و تبلیغ دهندگان از طریق پلتفرم های تبلیغات همسان یک تصویر را همراه با یک تیتر کوتاه و لینک سایت خود ثبت میکنند و این تبلیغات همانند سایر اخبار در  تعداد زیادی از سایت های خبری به یکباره قرار میگیرند و برای افزایش ترافیک سایت و برندینگ کاربرد دارند و با رپورتاژ آگهی و رپورتاژ خبری کاملا متفاوت هستند.

اما در خارج از ایران تعریف تبلیغات همسان متفاوت است.

 

 BuzzFeed به اجرای موفقیت آمیز تبلیغات همسان مشهور است.

علت تحقق این امر ارتباط نزدیک و مستقیم آنها با تبلیغ کنندگان است. این کار به آنها کمک می‌کند تا محتوای مرتبط با وبسایت را تولید کرده و در اختیار خواننده قرار دهند. علاوه بر این، آنها فقط یک نسخه از تبلیغات را در وب سایت خود قرار می‌دهند و این محتوا در جای دیگری منتشر نمی‌شود.

 

چهار روش معمول برای سنجش موفقیت یک تبلیغ همسان وجود دارد:

  • تعداد دفعات مشاهده‌ی آگهی (تعداد نمایش).
  • تعداد افرادی که واقعاً آگهی را خوانده‌اند (نرخ کلیک، زمان حضور در سایت)
  • تاثیر آگهی تبلیغاتی
  • مشارکت (به اشتراک گذاری، نظرات و غیره).

 

بعد از تحلیل تمام این روش‌ها، به وضوح می‌بینید که تمام این استراتژی های تبلیغاتی بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت‌های جزئی و کمی بین آنها وجود دارد.

نظر شما در مورد تبلیغات همسان چیست؟ شما کدام گزینه‌ی تبلیغاتی را انتخاب می‌کنید؟

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle