Categories
اخبار خبر و رپورتاژ آگهی برند های برتر صنایع خودرو رپورتاژ آگهی

تیبا صفر یا پارس کارکرده؟

خرید ماشین وقتی بر اساس میزان پول مشخصی باشد، گزینه‌ها را محدود و در حیطه رقابت خودروهای نو یا دست دوم پیش‌ می‌برد.

با پولی معادل ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان می‌توان به خرید تیبا صفر امیدوار بود.

اما اگر در این بازه برای خرید، خودروهای کارکرده را نیز در نظر داشته باشیم، خرید پرشیا دست دوم نیز می‌توان یکی از بهترین رقیب‌ها برای خرید تیبا صفر باشد.

در برخی از مواقع خرید خودروی خوب برای ما جدا از صفر یا کارکرده بودن مهم است و تنها مبلغی مابین ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان را می‌توانیم فراهم کنیم. در این حالت باید میان خرید تیبا صفر و پژو پارس کارکرده، یک گزینه را انتخاب کرده و آن را خریداری کنیم.

به همین خاطر در این مطلب دو خودروی پارس کارکرده و تیبا صفر را در شاخصه‌های مختلف با هم مورد مقایسه قرار می‌دهیم.

موتور

مطمئناً در تمام نسخه‌های پژو پارس ظرفیت، قدرت موتور و کارایی آن بیشتر از تیبا است و نمی‌توان امتیاز را به تیبا داد. اما این مقایسه وقتی درست است که هر دو خودرو صفر بوده یا از لحاظ موتوری(پیشرانه) هیچ مشکلی نداشته باشند. اما در نظر بگیرید که با توجه به بازه‌ی قیمتی گفته شده خودروی پژ‌و پارس ساخت سال ۸۹ تا ۹۲ را می‌توان خریداری کرد که حداقل ۴ سال از کارکردنش می‌گذرد و ممکن است از نظر قدرت، ظرفیت و کارایی معایبی داشته باشد. پس ابتدا باید از صحت و سقم پیشرانه مطلع بود و تصمیم گرفت.

مخارج

در حالت برابر یا اینکه دو خودروی پارس و تیبا صفر باشند، هزینه‌های خودروی تولید شده توسط سایپا یا همان تیبا پایین‌تر است چه برسد به خودروی پارسی که حداقل ۴ سال از عمرش گذشته است و مطمئناً مخارج بیشتری نسبت به یک خودروی صفر یا نو دارد. پس در این شاخصه باید اذعان داشته که برتری با تیبا است و این خودرو مخارج کمتری روی دست خریدارش می‌گذارد.

در دسترس بودن قطعات

در دسترس بودن قطعات برای خرید و نگهداری از یک خودرو، معیار مهم و تأثیرگذاری است که شاید در هنگام خرید خودرو، کمتر به این موضوع اهمیت داده شود. در این شاخص باید گفت که وضعیت هر دو خودرو مشابه یکدیگر است و قطعات و لوازم یدکی در دسترسی دارند. البته در برخی موارد کفه ترازو به نفع پارس و در تهیه قطعات دیگر، به  نفع تیبا پایین رود، اما در مجموع دسترسی به قطعات و لوازم یدکی دو خودرو در وضعیتی مشابه قرار دارد.

اگر قطعات و لوازم اسپورتی یا غیر ضروری را در نظر داشته باشیم، پژو پارس برنده رقابت در شاخص در دسترس بودن قطعات می‌شود.

مصرف سوخت

یکی از شاخص‌ها یا المان‌هایی که برای خرید خودرو باید در نظر گرفت، مصرف سوخت یک خودرو است. مصرف سوخت ترکیبی تیبا در حالی ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که مصرف سوخت ترکیبی کم‌مصرف‌ترین نسخه پارس ۸ است. البته مصرف سوخت پارس در شهر بعضاً به ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر هم می‌رسد، در حالی که مصرف داخل شهر تیبا در بدترین حالت از ۸.۵ فراتر نمی‌رود.

کلاس بدنه

هر دو خودروی کی از آنها نام برده شد، در کلاس بدنه سدان قرار دارند با این تفاوت که  تیبا در کلاس بدنه سدان کوچک و پارس در کلاس بدنه سدان متوسط قرار دارد. به همین خاطر اگر خودرو را برای استفاده‌های خانواده مد نظر داریم، پارس دست دوم به تیبا صفر برتری دارد.

مسافرت

برای مسافرت رفتن و استفاده‌ی جاده‌ای از خودرو، پژو پارس تجربه کاربری بهتری را دارد هرچند که میزان مصرف بالاتری دارد. یعنی از نظر راحتی سرنشینان پژو پارس و از نظر صرفه اقتصادی تیبا در این بخش برتری دارد.

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle