Categories
اخبار رپرتاژ آگهی برند های پزشکی و سلامت

مادرانی که در آشپزخانه جان میدهند!

از آلایندگی اجاق گاز چه میدانید؟

نتایج حاصل از یافته های محققان نشان میدهد که احتراق بسیاری از اجاق‌های گازسوز خانگی میتواند خطرات جدی را به ویژه برای خانم ها در پی داشته باشد.

تولید گاز مونوکسید کربن بیش از حد مجاز، تاثیراتی جبران ناپذیر بر سلامت مادران خانه دار دارد و از آنجا که پخت و پز اغلب در محیطی بسته صورت میگیرد، این تاثیرات منفی میتواند گریبانگیر تمام اعضای خانواده به خصوص کودکان خردسالی باشد که از مادر خود دور نمیشوند.

 

مرگ خاموش

استنشاق گازهای بی رنگ وبی بو عواقب بسیاری را در پی دارد، از جمله تنگی نفس، حساسیت‌های حاد، آسم، سرفه‌های مزمن، برونشیت، عفونت تنفسی واختلال عملکرد ریه. به همین دلیل زنانی که به طور مداوم با اجاق های گاز سر و کار دارند، دوبرابر بیشتر از سایر زنان به مشکلات تنفسی دچار میشوند.

وسایل گازسوز آلاینده میتوانند آمفیزم ریوی و پنومونی را به همراه داشته، بیماری‌های قلبی را تشدید کرده و حتی در مواردی منجر به مرگ شوند! مرگ خاموش، مرگی است ناشی از استنشاق گازهای سمی بی رنگ و بی بو که از وسایل گازسوز غیراستاندارد ساطع شده‌اند.

مطالعات انجام گرفته بر خانواده‌های مختلف نشان می‌دهد که با حذف اجاق‌ گازهای آلاینده از خانه‌ها، سلامت تمامی اعضای خانواده بهبود میابد.

 

برچسب آلایندگی، یک ضرورت برای تمام لوازم گاز سوز

 

در فرآیند سوختن گاز، همواره مقداری مونوکسید کربن یا به اختصار CO تولید میشود. میزان وجود این گاز در محیط را با واحدی به نام  ppm اندازه‌گیری می‌کنند. بر اساس استانداردهای موجود، یک محدوده مجاز برای وسایل گازسوز تعریف شده است. هرچه از این محدوده فاصله می‌گیریم، میزان گازهای سمی تولید شده و علائم جسمی ناخوشایند ناشی از آن افزایش می‌یابند. سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و از حال رفتن علائم هشدار دهنده‌ای است که به ترتیب، با افزایش غلظت مونوکسید کربن در محیط، بروز پیدا می‌کنند.

 

آلایندگی

 

در خرید وسایل گاز سوز، به ویژه اجاق‌های آشپزخانه، حتما به رده آلایندگی برچسب روی دستگاه دقت داشته باشید.

وسایل گازسوزی که در محدوده صفر تا یک چهارم حد مجاز قرار میگیرند، دارای رده A هستند و به اصطلاح وسایل گازسوز سبز خطاب می‌گیرند.

متاسفانه در حال حاضر علیرغم حساسیت این موضوع، بسیاری از وسایل گازسوز موجود در بازار فاقد این برچسب بوده و استانداردهای سلامت را شامل نمیشوند. عدم اطلاع از میزان آلایندگی وسایل گازسوز یعنی به خطر انداختن سلامت تمامی اعضای خانواده به ویژه مادران خانه‌دار و کودکان خردسال.

 

چنانچه اجاق گاز، فر و سایر وسایل گازسوز منزلتان فاقد برچسب عدم آلایندگی است و یا در حال حاضر از میزان آلایندگی وسایل خود اطلاع ندارید، حتما موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • به هنگام پخت و پز از تهویه مناسب هوا اطمینان حاصل کنید.
  • تا جای ممکن سعی کنید با شعله‌های جلویی اجاق‌گاز آشپزی نکنید تا کمتر در معرض تنفس مستقیم گازهای آلاینده قرار بگیرید.
  • مراقب باشید که شعله‌های اجاق همیشه با رنگ آبی بسوزند. در غیر این صورت اجاق شما نیاز به سرویس دارد.
  • خانه خود را پر از گل و گیاه کنید تا به پالایش هوا کمک کند.

 

 

اینفوگرافیک سلامتی

 

 

منابع:

مقاله “تاثیر آلایندگی اجاق‌های گاز بر عملکرد ریه و دستگاه تنفسی

مقاله “علائم تنفسی و ریوی ناشی از کار با اجاق‌های گاز خانگی در بزرگسالان

مقاله “قرارگیری درمعرض آلودگی‌های ناشی از شعله گاز؛ ارزیابی مبتنی بر شبیه سازی در جنوب کالیفرنیا”

مقاله “ارتباط سلامت دستگاه تنفسی و ریه با استفاده از اجاق‌های گازی، ارزیابی انجمن سلامت تنفس اروپا”

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle